Anmeldelse af Stéphan Colman og Eric Maltaite -.. | bog.guide.dk

Det var en grum barndom, der gjorde Chok til tegneserieskurk. Eric Maltaite løfter flot arven fra sin far i en vellykket Tim & Thomas-spinoff.

Tegneserie
Stéphan Colman (tekst) og Eric Maltaite (tegninger)
Fortidens Synder (Chok 1)

88 sider, 198 kr.

Forlaget Zoom

Man behøver ikke kende den gamle belgiske serie om detektiverne Tim og Thomas for at læse historien om den gådefulde skurk Chok og hans oprindelse. Men det giver unægteligt et perspektiv, hvis man kan huske de lidt tarveligt trykte album fra Trumf-serien i 70’erne, hvor de to helte opklarede mysterier. Fortalt i den belgiske stil, som gav hele den europæiske tegneserie et løft – og var med til at starte det berømte albumboom.

På dansk udkom kun et fåtal af de mere end 50 album, men det var til gengæld dem, som tegneren Will havde lavet, og det var ikke bare nogle af de bedste – det var også her, skurken Chok dukkede op. For selvom serien var skabt i 1938 af Fernand Dineur, har den haft mange tegnere og forfattere i tidens løb, og mange af dem har tilføjet nye figurer til universet. Ligesom Franquin skabte Spirillen til Splint & Co.

Chok er med andre ord en velkendt skurk for den generation, der fik sin tegneseriedannelse i 70’erne, og der er derfor også en grund til, at forlaget Zoom er begyndt at udgivet den helt nye serie, hvor Chok er hovedpersonen. Skurke er som bekendt mere interessante end helte, og i en tid, hvor alle populærkulturens helte udsættes for oprindelseshistorier, er det helt logisk at dykke ned i Choks fortid og finde ud af, hvem han er.

Et plaget menneske

Der er med andre ord tale om en avanceret vits, en fodnote, der drømmer om at blive til en hel serie, måske tilmed i konkurrence med Batman, X-Men og de andre amerikanske, globale mastodonter, der i dag optræder på alle de platforme, der er til rådighed.

Heldigvis tænker Eric Maltaite, søn af den afdøde tegner Will, ikke så langt endnu – og han har koncentreret sig om at skabe en troværdig baggrundshistorie for den skurk, hans far opfandt. Sammen med forfatteren Stéphan Colman går han i første album, ”Fortidens Synder”, tilbage til Choks barndom og får dermed tilføjet en helt ny dimension til serien. En historie om Første Verdenskrigs rædsler, fattigdom, sult og død. De muntert hyggelige mysterier, der var Tim & Thomas’ kendetegn, er afløst af traumer, sorg og had. Og Chok ændrer sig langsomt fra skurken, man ikke kender, til det plagede menneske, man pludselig næsten forstår – også selvom man stadig ikke ser hans ansigt som voksen. For han bærer en ridderhjelm med visiret lukket, og det bliver han ved med. Det første Chok-album er præcist og smukt tegnet og farvelagt. Historien kunne være klarere fortalt, men man slipper den ikke, og er man gammel Tim & Thomas-fan, er der ingen vej udenom Choks barndom og opvækst.

Talebobler i blodetFørerhunden og den morbide romanceSarajevos skæbne i tegnet form

Anmeldelse af Loka Kanarp og C/M Ederborg - Mørket venter

08-07-2014: Svensk tegneserieroman byder på ægte gys og en stærk historie om savn og smerte. Læs artikel