Anmeldelse af Jumbobog 416 - Skal DU med

Tegneserie
Giorgio Cavazzano m.fl.
Jumbobog 416: Skal DU med?

254 sider, 45 kr.

Egmont Publishing

Den klassiske Anders And-læser sværger til Carl Barks’ enorme og uomtvisteligt fremragende værk. Hans 6000 sider har skabt respekt om ”Anders And & Co.” og givet ugebladet status som kulturgods.

Siger man derimod ”Jumbo-bog”, ryster de fleste andefans på hovedet. Den regnes nemlig for et goldt industriprodukt med samlebåndsproducerede tegneserier uden den sjæl og dybde, man kender fra Barks og hans arvtagere. Men et kig på denne sommers Jumbobøger afslører meget mere – og en helt anderledes vinkel på Disneys figurer. Nr. 416, for så langt er vi nemlig nået siden den første i 1968, rummer både en vildt eksperimenterende historie, hvor seriens tekstkasser gør oprør, og en meget anderledes stumfilm-tegneserie.

En italiensk opfindelse

Jumbogen er italiensk af oprindelse, opstået i 1950’erne, da Disneys udgivere i Europa begyndte at skrive og tegne deres egne historier, fordi mængden af nye serier fra de amerikanske tegnere ikke kunne mætte efterspørgslen. Både i Danmark, Holland, Frankrig og Italien opstod nye redaktioner, der skrev og tegnede videre på mytologien. Men hvor den danske og hollandske redaktion forblev tro mod den amerikanske tradition, slap italienerne langsomt de snærende bånd og lod deres forfattere og tegnere gøre med Anders And og Mickey Mouse, hvad de lystede. Og heldigvis lod moderselskabet Disney dem i fred – sandsynligvis fordi tegneseriemediet aldrig har interesseret firmaet, en arv fra Walt Disneys egen opfattelse af tegneserien som en uinteressant fortælleform.

De fleste serier i en Jumbobog er stadig skrevet og tegnet af italienere, og de har bevaret en ret enestående vitalitet. Tegnestilen er meget vildtvoksende og sprælsk – slet ikke disciplineret, og derfor ofte lidt stødende for den, der er opdraget med Carl Barks’ perfektion. Den nu afdøde Romano Scarpa var en af dem, der etablerede den italienske, dynamiske streg, og hans elev Giorgio Cavazzano er stadig er aktiv: I nr. 416 har han tegnet en vittig historie om overdreven natur-aktivisme: ”Danser med ørne”. Jumbøgerne er nemlig ikke tilrettelagt med målgruppe-fikserede tanker – her er der også plads til satire og parodi.

Meta-kunst og referencer

Det var i Jumbobøgerne, at figurer som Stålanden opstod: en andeudgave af italienernes elskede Diabolik-figur, iblandet den franske Fantomas. Marco Gervasio har for nylig opfundet Fabuland, en version af Stålanden, der foregår i 1920’erne, og derfor kun er delvist i farver. Han er med i nr. 416, og det er en smuk oplevelse med hilsner til gamle dages film.

Hilsner er der i det hele taget mange af i Jumbobøgerne. Referencer til andre medier, gamle og nye fiktive universer og den slags. Holder man af Tex Averys meta-tegnefilm, hvor figurerne taler til publikum eller ryger ud af filmstrimmelen, vil man elske Casty og Mazzons ”Tekstkasserne Oprør”, som er ren surrealisme med Mickey og Fedtmule i kamp mod de tekstkasser, der normalt holder til øverst i billedet med små regi-bemærkninger som ”Samtidig” eller ”Og så”. Nu vil de have magten!

Fortjener anerkendelse

Før i tiden var der ingen danskere involveret i Jumbobøgerne, men det er der i dag, for i tegnerkredse er fordommene overfor ”de billige italienske serier” væk. I mange år har tegneren Flemming Andersen udfoldet sig i Cavazzanos stil – og blandt forfatterne finder man Niels Roland og Gorm Transgaard.

Jumbobøgernes niveau svinger, og man skal ikke forvente den ene fremragende perle efter den anden. Men kigger man efter, er der mange overraskende, morsomme og helt anderledes oplevelser, som fortjener større anerkendelse. For kunstnerne bag dem er med til at holde liv i en myte. Ikke som museal klassiker, men som levende, moderne og indholdsrig tegneserie.

Prøv for eksempel med nr. 416.

Anmeldelse af Olivier Schwartz og Yann - Leopardkvinden

30-09-2014: Splint & Co. møder Sartre, jitterbug og gamle nazister. Det er både kulørt og kaotisk. Læs artikel