Anmeldelse af Brian K. Vaughan og Eduardo Risso.. | bog.guide.dk

Tegneserie
Brian K. Vaughan (tekst) og Eduardo Risso (tegninger)
Wolverine: Logan

80 sider, 148 kr.

Forlaget G. Floy Studio

Tegneserien har altid været en global kunstart, hvor tegnere og forfattere har arbejdet sammen tværs over kontinenter og oceaner.

De transnationale samarbejder er dog især taget til i de seneste årtier, og siden 1990’erne har mange europæiske, sydamerikanske og asiatiske tegnere bidraget til amerikanske serieblade og dermed banet vej for den sammensmeltning af stilarter og traditioner, der har været så vital for mediet. I flere år kendte vi således den argentinske tegner Eduardo Risso for hans udprægede europæiske album i samarbejde med bl.a. forfatteren Carlos Trillo, men da han i 1997 debuterede som amerikansk tegner for det altid progressive forlag Dark Horse, lagde han albumformen fra sig og brugte i stedet sit imponerende talent på en bred vifte af amerikanske serieuniverser.

I flere år har Risso tegnet for DC Comics på serier som ”100 Bullets” og ”Batman”, mens folkene hos konkurrenten Marvel misundeligt har set til. Gode serietegnere, uanset hvor de kommer fra, er i høj kurs, i hvert fald hos de amerikanske forlag. I 2008 lykkedes det så forfatteren Brian Vaughan at lokke Risso til at tegne en miniserie om Marvels Wolverine, en af de mest komplicerede og fascinerende af X-Men-universets mutanter. Resultatet er en af de smukkeste og mest uhyggelige Marvel-serier nogensinde – så langt fra superheltenes rødder, man kan komme – men på samme tid, præcis hvad man forventer af en nutidig superhelt.

Hver side et kunstværk

”Logan” er Wolverines civile navn og titlen på de tre blade, der nu er udgivet samlet på dansk. Og det er en forrygende oplevelse – et stramt og opfindsomt manuskript af Vaughan lægger bunden – og så kan Risso ellers udfolde sig. Og det gør han! Hver side er et kunstværk, hvor Risso bruger al sin kunnen på at formidle en rejse tilbage i Wolverines japanske fortid og et møde med en kærlighed, han havde glemt. Det er malerisk, blodigt og grusomt og fremragende tegnet og farvelagt (af Dean White), så historiens konstante referencer til atombomberne får siderne til at emme af radioaktivitet og flammer.

Der kommer kun ganske få amerikanske serieblade i dansk oversættelse – den tid er forbi, hvor kioskerne havde Batman og Spider-Man på hylderne. Men så længe der er plads til løsrevne, markante perler som denne, er der håb endnu. Især fordi miniserier af denne høje kvalitet ikke kræver, at man er fan og kender X-Men-universet ud og ind.

Med andre ord: nye Wolverine-læsere kan begynde her.

Anmeldelse af Olivier Schwartz og Yann - Leopardkvinden

30-09-2014: Splint & Co. møder Sartre, jitterbug og gamle nazister. Det er både kulørt og kaotisk. Læs artikel