Anmeldelse:
Anmeldelse: 5 out of 6
Find mere om:
Anmeldelse af Sebastian Faulks - Men fuglene.. | bog.guide.dk

Anmeldelse af Sebastian Faulks - Men fuglene synger alligevel

Genanmeldelse: Sebastian Faulks’ bestseller fra 1993 genopliver gruen og frustrationerne fra skyttegravene.

Roman
Sebastian Faulks:

MEN FUGLENE SYNGER

ALLIGEVEL

(Birdsong, 1993; da. 1999)

Lindhardt og Ringhof, hft., 120 kr.


B971094047Z.1_20140724203535_000+GD3EI22E.1-0.jpg

De store romaner om Første Verdenskrig – Hemingway, Ford Madox Ford, Erich Maria Remarque – blev skrevet inden for det første tiår efter våbenstilstanden i 1918. Da var krigen stadig en levende aktuel begivenhed. Men som det sker med alle begivenheder, mistede krigen langsomt, men sikkert, aktualiteten og blev en del af historien.

Der mangler ikke kildemateriale om Første Verdenskrig. Der savnes ej heller monumenter og mindeplader. Men da den sidste soldat, der havde været i skyttegravene, døde for ikke så længe siden, døde også den sidste førstehåndsoplevelse.

I litteraturen er krigen blevet til endnu et de mange temaer, som man kan hente på historiens stumpemarked og bruge i et digt eller en fortælling. Det kan være som mere eller mindre dramatisk kulisse eller i et forsøg på at bruge den særlige indsigt, som den generaliserende afstand producerer, til at puste nyt liv i historiens tørre fakta.

I Sebastian Faulks’ ”Men fuglene synger alligevel” tjener krigen både det ene og det andet formål.

Kufferter på loftet

Romanen fra 1993 er nummer to i en løs trilogi – de andre er ”The Girl at the Lion d’Or” fra 1989 og ”Charlotte Gray” fra 1998 – der bindes sammen af nogle egentlig lidt tilfældige personrelationer og så den omstændighed, at de udspiller sig i Frankrig.

Faulks’ roman begynder i 1910 og slutter i 1979, dog ikke i et jævnt tidsforløb, men i syv episoder, hvoraf de tre ligger inden for verdenskrigen og tilsammen fylder langt det meste af historien.

Det er en historie, der lader sig genopvække, fordi den 38-årige singlekvinde og modehusdirektør Elizabeth i 1978 pludselig fatter interesse for sin morfar, som hun ikke har hørt meget om. Nogle kufferter med dagbøger i kode på moderens loft lader sig afkode med en god vens hjælp. Pludselig er verdenskrigens skyttegrave lyslevende. I hvert fald da forfatteren glider fra dagbogsnotater over i dramatisk fremstilling.

Ingen bekvemme løsninger

Vi møder den 21-årige Stephen Wraysford, da han er på ophold i 1910 hos en tekstilfabrikant i Amiens. Han skal undersøge mulighederne for et engelsk-fransk samarbejde om klædefremstilling. Stephen betages af fabrikantens unge hustru, Isabelle. De indleder et forhold, men efter nogen tids hektisk romantik tager Isabelle tilbage til sin svigtede mand. At det romantiske møde har virkninger langt frem i århundredet, gætter læseren naturligvis.

B971094047Z.1_20140724203535_000+GN9EI20J.1-0.png

Næste gang vi hører noget til Stephen, er han i skyttegravene ved Somme i 1916, lige før det store fremstød, der krævede så mange menneskeliv.

I en lang og detaljeret beretning skiftes fokus mellem officeren Stephen og en menig minør, Jack, der har erfaring med udgravning fra anlæggelsen af Londons Underground. Jack er under kommando af Stephens bedste ven, kaptajn Weir, der har til opgave at sprænge fjendens skyttegrave nedefra.

Den tidsudstrakte historie om Stephen og Elizabeth hænger kun sammen med nogle tynde tråde. Faulks er for meget modernist til at ville servere bekvemme afslutninger. Det må blive ved antydningerne.

Men hans historie vrimler med ekkoer og paralleller mellem Første Verdenskrig og 1970’erne, mellem Stephen og Elizabeth og mellem den nye tekst og den lyrik fra krigen, der for længst har opnået kanonisk status.

Skyttegravene tæt på

Det bemærkelsesværdige ved Faulks’ roman er dels hans enestående evne til at fremmane et gruopvækkende, realistisk indtryk af skyttegravskrigen, dels hans bidrag til at flytte fokus på eftertidens opfattelse af en krig, der i mange år syntes at have været et anliggende udelukkende for officerer og gentlemen.

Beretningen om Jack og hans kammerater i de snævre og farlige underjordiske gange fulde af sprængstof er i sig selv stof til mareridt. Men også Jacks familieliv kommunikeret i tilbageholdende breve, der skriger af social afmagt, efterlader et dybt indtryk.

Det kan godt være, at fuglene ind imellem menneskers lidelser alligevel synger, men der kan unægteligt være langt, som her, mellem fløjtene.

Anmeldelse af Anna Hope - De savnede

26-06-2014: Anna Hope har skrevet flot debutroman om krigstab, privat lidelse og officiel erindring. Læs artikel

Anmeldelse: Ken Follett: Giganternes fald

28-09-2010: En lovende begyndelse på en planlagt trilogi Læs artikel

Anmeldelse: Mikhail Bulgakov: Den hvide garde

05-03-2010: Om fejhed og anstændighed, når alt bryder sammen. Mikhail Bulgakovs store borgerkrigsroman ”Hjemme” foreligger nu på dansk, sikkert oversat af Jan Hansen. Læs artikel

Anmeldelse af Louis-Ferdinand Céline - Rejse til nattens ende

25-10-2014: Efter Første Verdenskrig gik alle værdier af led, og troen på det gode kom til at virke som en forældet drøm. Céline beskriver i sin berømmede roman, hvordan et ødelagt menneske gebærder sig i en ødelagt verden. Læs artikel

Anmeldelse af Ford Madox Ford - Parade's End

09-09-2014: Genanmeldelse: Den betydeligste britiske roman om Første Verdenskrig fokuserer på de private liv i skyggen af krigen. Det er smukt, patineret og pletvis racistisk. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...