Anmeldelse af Roberto Bolaño - Fjern stjerne | bog.guide.dk

Roberto Bolaños ”Fjern stjerne” er en klaustrofobisk inciterende fortælling om et uhyre.

Roberto Bolano
FJERN STJERNE

(”Estrella distante”, 1996)

Oversat af Iben Hasselbach.

213 sider, 250 kr.

Der er tre inciterende momenter i afdøde chilenske Roberto Bolanos roman ”Fjern stjerne”. De er også kernen i historie,, nemlig dels den navnløse fortæller, dels den mand, han øjensynlig bruger store dele af sit liv på at opspore: En ungdomsbekendt, der nyder alskens pseudonymer og måske hedder Carlos Wiener. Det tredje moment er fortællingens drive, den måde jeg-fortælleren fabulerer på.

Lapset kvindemorder

De to mænd møder hinanden i et kunstnerdyrkende venstrefløjsmiljø i Chile, lige før Pinochet slagter demokratiet. Carlos taler et flottere spansk end de øvrige, han er mere lapset, og hvad der er endnu værre: Han scorer de kvinder, som fortælleren sværmer for.

Jalousi, beundring og naivitet slynges sammen i fortællerens hoved, og han er så forblændet, at han ikke fatter, at Carlos ikke er socialist. Derimod indædt fascist, med hang til avantgardeaktionen, og i stedet for at elske kvinder slår han dem ihjel. Hvis vi altså skal tro fortælleren. Hans portræt af en højreradikal er fuld af huller, af de rene gætterier, men hvis bare noget af det, vi hører, er sandt, er Carlos grufuld. En genuin repræsentant for uhyrerne, for barbarisk litteratur. For gedigen menneskeforagt, for antihumanisme. Carlos skriver som flyver digte i luften – tro det, hvem der kan – men han hører med sine gerninger snarere hjemme i helvede.

Hallucinerende fortæller

Der er så bare det ved Bolanos historie, at fortælleren selv, allerede på side 32, indrømmer, at hans beretning hovedsagligt er baseret på gætterier. Tricket er klassisk, og det virker: Det gådefulde breder sig ud til fortællerens selv. Alle hans huller. Hans forbigåelser eller hans overopmærksomhed over for Carlos. For eksempel er fortælleren overbevist om, at Carlos under andre navne vedvarende offentliggør digte (ganske vist i obskure tidsskrifter), men hvordan kan han vide, det er sandt? Det er ikke, fordi fortælleren skjuler sin upålidelighed: »Alt dette foregik måske sådan. Måske ikke.«

Pointen er, at man hives, trylles, hypnotiseres ind i en på én gang klaustrofobisk og forsludret mands bevidsthed. Siderne er tætte med henvisninger til kunstneriske produkter, jeg har tjekket et par, og de er pålidelige nok. Men betyder det, at fortællerens beretning er troværdig?

»Men måske foregik det hele på en anden måde. Hallucinationer var ikke sjældne i 1974,« hedder det. Vist så; fortælleren synes at være blevet ramt af en permanent trang til at hallucinere. Det er uhyggeligt, mindst lige så uhyggeligt som den skygge af et menneske, der jages igennem historien. En jagt, der i øvrigt ender med et gensyn. Hvordan det spænder an, vil jeg overlade til den nysgerrige læser.

Anmeldelse: Roberto Bolaño: 2666

06-06-2012: Roberto Bolaños gigantiske fortælling om – blandt meget andet – massemord på kvinder i en mexicansk grænseby er på samme tid rasende civilisationskritik og vejviser for en alternativ måde at skrive romaner på. Læs artikel

Anmeldelse af Christina Hesselholdt - Lykkelige familier

19-10-2014: Christina Hesselholdt genudgiver fortællinger om familien som drøm og realitet. Læs artikel

Anmeldelse af Monica Hylander Friis - Paraplypigen