Anmeldelse af Peter Høeg - Effekten af Susan | bog.guide.dk

Anmeldelse: Hvis De kun skal læse én apokalyptisk videnskabs-thriller i år, så lad det blive ”Effekten af Susan”.

Thriller
Peter Høeg
Effekten af Susan

336 sider, 299,95 kr.

Rosinante

Peter Høegs nyeste påfund, fysikeren Susan Svendsen, er udstyret med superkraften fra helvede: Hun fremkalder oprigtighed hos sine medmennesker. Hvis hun tager bussen, vil medpassagererne stå i kø for at betro deres dybeste hemmeligheder til hende, hvilket naturligvis fører til en række uimodståelige scener.

I bogens begyndelse har hun dog andet at tænke på. Hun sidder fængslet i Indien for drabet på sin eks-elsker, en Bollywood-stjerne. Hendes eksmand, komponisten Laban, har den sydindiske mafia i hælene efter en affære med en maharajas datter, og deres teenage-tvillinger, Thit og Harald, er heller ikke godt i vej. Han er i fængsel, hun er stukket af med en indisk præst.

Embedsmanden Thorkild Hegn har dog et tilbud: Han kan skaffe familien i sikkerhed i Danmark, hvis Susan hjælper ham med at opspore et tidligere medlem af Sandhedskommissionen fra 70’erne, der havde en utrolig evne til at forudse skelsættende begivenheder i verden. Susan indvilger – men det viser sig hurtigt, at hun ikke er den eneste, der leder efter kommissionsmedlemmerne. Så er krimiplottet sat i gang.

Apokalyptisk thriller

Tematisk er ”Effekten af Susan” beslægtet med Kaspar Colling Nielsens ”Den danske borgerkrig 2018-2024”. Vi befinder os i en udefineret fremtid, hvor energi- og fødevarepriser er på himmelflugt, massedemonstrationer og plyndringer breder sig i København, og det hele tilsyneladende kan ramle når som helst. Men de mest privilegerede har jo en vis evne til at hytte eget skind.

De apokalyptiske skrækscenarier til trods er romanen kulørt som bare pokker og flere steder rasende morsom – er den sprøde humor og glimtet i øjet ikke nummer ét på listen over litterære kvaliteter, som de professionelle Høeg-hadere notorisk overser? I et af de dekadente, bevogtede liebhaver-resorts, hvor de stinkende rige kan leve i fred for resten af befolkningen, er Susan således sikker på, at Ming-tekopperne bærer indskriften ”Den virkelige rigdom er i dit hjerte”.

Selvskrevet til en plads i Høeg-karakterernes Hall of Fame er kommissionsmedlemmet Kirsten Klaussen, en cigarrygende senior-amazone med en kampvægt over 100 kilo, som bager løs på Susan og i øvrigt ejer en hjemmebygget bazooka, der kan affyre 1.200 nåleformede projektiler på et minut. Trykket fra et enkelt af dem, der passerer på 20 centimeters afstand, kan rive en voksen mands torso midt over. Jo tak.

Destillat af Høeg

For trofaste Høeg-læsere vil ”Effekten af Susan” føles bekendt og dog ny. Thrillerformen og den kvindelige hovedperson med særlige evner leder selvsagt tankerne hen på Smilla, og det ganske smukt forløste tema om forældreskab og familieliv sender en lille hilsen til ”De måske egnede”. I lighed med ”Den stille pige” er der låste døre og bevogtede skranker, der skal forceres med kvikke påfund, og igen får vi et alternativt københavnskort præsenteret. I ”Den stille pige” var der mærkelige afspærringer i store dele af byen, denne gang navigerer hovedpersonen udelukkende efter Københavns naturvidenskabelige institutioner.

I det hele taget er Høegs fremtids-København et æggende sted at opholde sig. Til denne læsers udelte undren siger de unge stadig »nice«, og folk kan endnu huske Hansi Hinterseer. Ganske trist er Grundtvigskirken på Bispebjerg bygget om til lavprisvarehus, men til gengæld har vi – takket være en ny dansk nobelpristager – fået The Copenhagen Collider, der får CERN-apparatet til at ligne en sølle regnemaskine.

Sløjfen bindes

Som det fremgår, er der mange elementer til stede i ”Effekten af Susan”, også sprogligt. På det hårdkogte krimiplan flyder det med blod og hjernemasse, de chandlerske one-liners sidder i skabet, og vi finder ud af, hvad en astmamaske, en diskos og en vaskemaskine også kan bruges til.

I de afdæmpede mellemspil fortaber bogen sig i små, taktile detaljer så som æblepodning og madlavning (Susan kan mærke sin livmoder trække sig sammen, når hun kokkererer til sine børn – go get him, feminister!).

De velbeskrevne og – for denne humanist – tankevækkende sekvenser om naturvidenskabens skønhed balanceres med betragtninger om empati og familie. Som når Susan i en bisætning fortæller om afdækningen af genet for at smække med døre.

Eventyr, knaldroman, dystopi. Det hele ligger – som altid i Peter Høegs forfatterskab – tæt op ad pastichen.

Kunststykket er, at han lydefrit føjer delene sammen til en harmonisk enhed og en gedigen page turner.

Anmeldelse: Peter Høeg: Elefantpassernes børn

09-09-2010: Peter Høeg forsøger sig som spøgefugl. Hans hovedtema om fortabte familier er dog intakt i den stakåndede, stedvist muntre, men også temmeligt anstrengte ”Elefantpassernes børn”. Læs artikel

Anmeldelse af Sara Blædel - Kvinden de meldte savnet

09-11-2014: Sara Blædels krimi nr. 9 om Louise Rick og co. stiller skarpt på medlidenhedsdrab. Læs artikel

Anmeldelse af Robin Sloan - Hr. Penumbras døgnåbne bogbutik