Anmeldelse af Katrine Marie Guldager - Peters død | bog.guide.dk

Fjerde bind af Katrine Marie Guldagers Køge-krønike er underholdende og demonstrativ.

Katrine Marie Guldager
PETERS DØD

208 sider, 250 kr.

Lindhardt og Ringhof

Ret skal være ret: jeg har faktisk moret under læsningen af store dele af bind fire af Katrine Marie Guldagers Køge-krønike.

Det lattervækkende er skildringen af hvordan et kollektiv i starten af 1970’erne anede en lysende fremtid. Var folk virkelig så naive og højtflyvende i fantasierne om, hvordan det ny og meget bedre samfund lå lige om hjørnet? Man skulle lade lysterne flyde frit og praktisere gruppesex, der opløser ejendomsfornemmelser. Børn skulle ikke opdrages, for de var det mest autentiske, et menneske kunne være. Regler var til for at blive overtrådt.

Kjoler og kunst

Dialogerne fra den glade storfamilie lyder autentiske – tro det eller ej. Det er skræmmende og underholde at følge livet i kollektivet i København. En af medlemmerne er Henry, der har sagt farvel til livet i Køge. Det samme har hans søster Leonora, som tænker noget mere regelret politisk og er optaget af EF-valget, mens hun går stille med sit besvær med at blive gravid. Det lykkes til sidst, og så er der pludselig ingen ende på moderen Lillys kærlighedstilkendegivelser.

Den gode nyhed får faderen Peter aldrig; romanen begynder med hans død, og den skildrer i grove træk de forandringer, Peters bortgang afstedkommer. Lilly finder for eksempel ud af, at hun måske har dårlig samvittighed over at have droppet Peter til fordel for et beskyttet liv i København, med en mand hun ikke elsker og konstant bedrager. Lilly mener, at hun kun kan leve for sin kunst; det er svært at se. Hun virker snarere bimlende selvoptaget og ligner mere en storforbruger af kjoler end en kunstner i knibe.

Fra Karl Marx til Anders Samuelsen

Jeg indledte med den forbeholdne ros; Katrine Marie Guldager har fundet en underholdende tone. Men sædeskildringen er tæt på karikaturen. Flere figurer er enstrengede. Realismen er tynd; Køge er en kulisseby, man intet indtryk får af. Meget bliver fortalt af den opmærksomme fortæller, mindre bliver vist. Læseren får serveret fortællerens udlægninger, ofte er de bastante, sjældent er de ironiske eller tvetydige. Der bliver sprunget frem og tilbage i tid, forbløffende tit frem, så læseren får en fornemmelse af, hvor vi skal hen. I den grad.

Jo, fortælleren kontrollerer krøniken. Den kommer til at ligne et show, fortællerens klovnerier blandet med en moralsk indignation over forældresvigt, som går videre fra generation til generation. Men var alle unge hippier og vilde med radikale livseksperimenter? At svare bekræftende er historieforfalskning. Den spektakulære historie er ikke nødvendigvis lig med den typiske historie.

Men jeg vil gerne slutte med ros, selv om jeg er i tvivl om, hvorvidt min udlægning er på linje med romanen. Det givende ved ved den udstillende skildring af hippiedrømmene er, at den pointerer, hvordan årtiets legendariske frigørelsesideologi ikke har ret meget at gøre med socialisme. Frigørelsesapostlene er derimod i deres forherligelse af den personlige frihed et forstadie til vor tids nyliberalisme. Alle de glade forventningsfulde kollektivistiske hippier inkarnerer ikke Karl Marx, men Anders Samuelsen.

”Peters død” reaktualiserer fortidens forventninger til fremtiden. Det er ikke nogen rar fortælling. Men underholdende, absolut.

Anmeldelse af Katrine Marie Guldager - Den ny tid

03-05-2013: En broget historie fra dengang, da Superlove var in. Læs artikel

Anmeldelse: Mikael Bergstrand: Delhis smukkeste hænder

12-06-2012: Mikael Bergstrand har skrevet en herlig feel-good-roman om at turde tage chancer. Læs artikel

Anmeldelse: Andreas Maier: Værelset

18-08-2011: Romanen ”Værelset” er en underfundig og ind i mellem bevægende optakt til en større familiesaga. Læs artikel

Anmeldelse: Joachim Førsund: Jeg kunne finde hjem i blinde

13-05-2011: Sørgmunter norsk debut om borgermand i midtvejskrise. Og jo, i al sin velsmurthed ligner det noget, man har set før. Læs artikel

Anmeldelse: Anne Lise Marstrand-Jørgensen: Hildegard II

03-10-2010: Anmeldelse: Anden del af Anne-Lise Marstrand-Jørgensens ”Hildegard” fuldender en af nyere tids på alle måder store danske romaner om dannelse og frigørelse. Og den handler slet ikke kun om Tyskland i Middelalderen. Læs artikel