Lille, stor bog om en ung piges liv og triste misbrug.

Johanne Algren:

Louis 121092-2922

155 sider, 149 kr.

People's Press/Art People

Udkommer i dag

ROMAN »Mit humør var ikke godt. Måske var min hjerne bare færdig efter alt det druk og alle de streger om natten. Jeg var urolig indeni og havde hjertebanken. Jeg var bange for det øjeblik, hvor alt det her var slut. De andre gik rundt og hyggede sig og var på besøg i huset. De havde noget andet de skulle hjem til. En anden fest et andet sted. Et hjem og en familie, som ventede på dem, når de ikke gad feste mere. Jeg er festdronningen, hende der bare kan blive ved og ved. Men det er kun mig, der ved, hvor sygeligt meget, det her betyder for mig.« (s. 131)

Hoved- og titelpersonen i Johanne Algrens roman ”Louis 121092-2922” er en 15-årig 9.-klasses teenager fra Lyngby, der lever i en - sikkert for mange ukendt - verden, hvor hash er noget, man ryger i frikvarteret, nyt tøj er noget man stjæler, og tilfældig sex med fremmede ikke giver anledning til de store skrupler. Louis bor sammen med sin far, der er afholdt skoleinspektør, men i privaten ikke går af vejen for at give sin uregerlige datter en dragt prygl, og stedmor, der ikke gør det store væsen af sig, kun når hendes antikke afrikanske krukker er blevet smadret under en fest.

De har absolut ingen anelse om, hvad Louis får tiden til at gå med, og lukker øjnene for de åbenlyse tegn. Louis' liv er allerede på et skråplan, men da hun møder den syv år ældre kriminelle Isak, går det for alvor galt, og efter at være blevet taget af politiet havner hun på en ungdomsinstitution.

Ingen løsninger
Johanne Algren skriver troværdigt i en grad, så man vitterlig tror på, at ordene er taget ud af en 15-årigs mund. Stilen er ukompliceret og uprætentiøs og virker derfor også til tider meget naiv - så det næsten bliver pinligt. Hvilket i denne forbindelse er ment absolut positivt. For det lykkes Johanne Algren at skabe en sårbarhed under tøsens hårdhed, så man bare har lyst til at knuse hende, så alt bliver godt.

Det er vanskeligt at spore en direkte adresseret kritik i romanen. Vel kandiderer Louis' voldelige far og fraværende mor ikke til prisen for årets forældre, og godt nok er der helt sikkert ting ved det samfund, der gør det muligt for helt almindelige 15-årige at blive stofmisbrugere, der er ravende galt, men Algren gør det ikke til sin mission at sætte ind med løftede pegefingre og forslag til forbedring. En sådan indsats er naturligvis umulig i romanens univers, da historien er en jeg-fortælling fortalt direkte af Louis og derfor nødvendigvis ikke kan byde på en voksen og bedrevidende dimension. Den manglende eksplicitte stillingtagen gjorde imidlertid for undertegnede læseoplevelsen til en noget misantropisk oplevelse, men det er ren sentimentalisme, der blot gerne vil forsikres om, at dette unge pigebarn naturligvis har en mere lykkelig og lys fremtid foran sig.

Inspirationerne
”Louis” er inspireret af hovedværker i marginalgenren ungdoms-narko-litteratur (betegnelsen er selvopfunden). Tyske ”Christiane F” og Tine Brylds ”Pige Liv”-serie må formodes at have ligget på forfatterens natbord i hendes egne teenageår.

”Louis” skræmmer livet af sin voksne læser, og man må håbe, at den, trods hovedpersonens forherligende blik på sin egen deroute, også vil have den effekt på ungdommen.

Anmeldelse af Oliver Zahle - Elefantstenen

08-11-2014: Oliver Zahles fine fortælling om en dreng, der tryller en elefant frem for ikke længere at være den tykkeste i Thyborøn, har ikke gods nok til at fylde en roman. Læs artikel