Anmeldelse af Fredrik Sjöberg - Rosinkongen | bog.guide.dk

Roman: Læseren ryger straks på krogen, når Fredrik Sjöberg fuldender sin trilogi med den sære historie om en svensk regnormeekspert.

FREDRIK SJÖBERG
ROSINKONGEN

Oversat fra svensk af Charlotte Jørgensen

227 sider, 299 kr.

Forlaget Hr. Ferdinand

Den svenske flueforsker og forfatter Fredrik Sjöberg har en faible for sære og seje enere – en svaghed, han deler med Thorkild Hansen, der omsatte sin fascination af bl.a. Carsten Niebuhr, Peter von Scholten, Jens Munk og Knut Hamsun i spændende værker.

Sjöberg er uddannet biolog og er dybt fortrolig med faunaen og floraen, men tillige velbevandret i det litterære landskab. Som udøvende skribent er han svær at rubricere, fordi han konstant skifter stilart i et forrygende sprogligt langrend, så læsningens fryd næsten tangerer himmelske højder.

Snart er Fredrik Sjöberg den overlegne og modne essayist, snart den drevne biograf og rejse- og naturskildrer, snart optræder han i rollen som den systematiske og borende journalist, der finder overraskende vinkler, som krydser og inddrager hans eget liv.

I ”Fluefælden” berettes historien om den svenske videnskabsmand, entomologen og kosmopolitten René Malaise (1892-1978), som opfandt og gav navn til en effektiv fluefælde, og i ”Kunsten at flygte” tegnes et charmerende portræt af den svenske akvarelmaler Gunnar Widforss (1879-1934), der endte som en berømthed i USA, og i hvis vidtforgrenede slægt forfatteren med videnskabsmandens entusiasme og skepticisme går på opdagelse.

Utrættelig polyhistor

Med sidste bind i trilogien scorer Fredrik Sjöberg et fornemt litterært hattrick. ”Rosinkongen” er på samme tid en original og magisk fortælling. Den svenske regnormeforsker Gustaf Eisen (1847-1940) har fået hovedrollen som helteskikkelse, og læseren ryger omgående på krogen og slipper først fri til slut. Gustaf Eisens liv var forrygende, og hans aktiviteter fortsatte langt op i årene. Han var ven med August Strindberg, han korresponderede med Charles Darwin, og listen over hans passionerede interesser havde en velassorteret smørrebrødsseddels længde og omfattede bl.a. kunst og kunsthistorie, arkæologi, antropologi, agronomi, gartneri, historie, geografi, kartografi samt hvirvelløse havdyr.

Eisen arbejdede som en utrættelig polyhistor, og selv om Fredrik Sjöberg ikke kan undertrykke sin beundring for Eisen, bevarer han den nødvendige distance til sin hovedperson.

I 1870’erne sendtes Eisen til Californien for at indsamle insekter, og i det fremmede måtte han bogføre både succes og nederlag. Således blev hans og Amerikas fineste naturaliesamling samt personlige ejendele totalt ødelagt ved jordskælvet i San Francisco i 1906, og han måtte starte på bar bund som næsten 60-årig.

Eisen deltog i grundlæggelsen af en vingård i Fresno, han indførte avocado og Smyrna-figner til Californien, og han jagtede sandheden om den hellige gral. Eisen skrev desuden et epokegørende værk om rosinindustrien, og han stod bag trebindsværket ”Portraits of Washington”, godt tusind sider i tre hundrede eksemplarer om mange kendte portrætter af USA’s første præsident. Intet svensk bibliotek har et eksemplar af værket, men Fredrik Sjöberg ejer et! Renæssancemennesket Eisen boede de sidste 20 år af sit liv på Manhattan, hvor han i Central Park dagligt fodrede egernene og fuglene og skærpede sin tankevirksomhed.

Den eventyrlige læge

Trods Gustaf Eisens position som frontfigur i fortællingen dukker der mange spændende personligheder op, herunder to danske: socialisten Laurence Grønlund (1846-1899), hvis tilhængere skabte et utopisk samfund i kapitalens fædreland, USA, samt eventyreren, lægen, filmmanden og frihedskæmperen Kit Colfach (1923-2002).

Colfach, der under Besættelsen flygtede til Sverige og fik sit nye fædreland hinsidan, var det mest vidtløftige menneske, Fredrik Sjöberg har kendt. Når han trådte ind ad døren, var han utåleligt charmerende, pralede grænseløst og virkede på omgivelserne som et uforudsigeligt vejrfænomen. Han var storleverandør af insiderhistorier fra Hollywood og af konsultationsberetninger fra sin tid som læge for amerikanske millionærer på alverdens krydstogtskibe, hvis han i det hele taget havde været påmønstret. Forfatteren ønsker, at Colfachs historie skal fortælles engang, og vi levnes kun en lille, men liflig forsmag i bogen. Selv kan Sjöberg ikke skrive fantastens erindringer, fordi han er for tæt på. Colfach var nemlig hans fars bedste ven.

Fluesamlingen i Venedig

”Rosinkongen” rummer også en del fra Fredrik Sjöbergs liv, herunder hans og hustruens overtagelse af en faldefærdig bygning på Runmarö i den stockholmske skærgård, erhvervet efter flittige brevvekslinger med ejeren, en gammel særling, der kunne mere end sit fadervor. Den moderniserede udgave danner i dag rammen om ægteparrets arbejds- og privatliv.

Fredrik Sjöberg har gennem årene opbygget en kvalificeret svirrefluesamling, der blev præsenteret på den nordiske pavillon på Biennalen i Venedig 2009 af kunstnerduoen Dragset-Elmgreen. Fredrik Sjöberg reflekterer i forbindelse med historien over kunstteorier og afslører en sjælden stolthed over sit eksklusive medlemskab af Calliceraklubben, for af alle verdens svirrefluer findes de smukkeste, mest sjældne og gådefulde i slægten Callicera, mener han, der som naturmenneske også har en kommentar til det nuværende klimahysteri og en historie om guruen Al Gore, der var inviteret til forfatterens lille skærgårdsidyl, men blev forhindret.

Fredrik Sjöbergs historier rummer så meget: æggende ekkoer af de nordiske sommernætters kogleri, lyde og dufte, tilfredsstillelsen ved at finde skatte i støvede arkiver, de udbytterige og overraskende ekskursioner i de store individualisters spor i staterne samt ikke at forglemme kærligheden til den møjsommelige indsamling af fluer og menneskelige historier.

Anmeldelse: Anne Lise Marstrand-Jørgensen: Hildegard II

03-10-2010: Anmeldelse: Anden del af Anne-Lise Marstrand-Jørgensens ”Hildegard” fuldender en af nyere tids på alle måder store danske romaner om dannelse og frigørelse. Og den handler slet ikke kun om Tyskland i Middelalderen. Læs artikel

Anmeldelse: Ken Follett: Giganternes fald

28-09-2010: En lovende begyndelse på en planlagt trilogi Læs artikel

Anmeldelse: Vidar Sundstøl: Drømmenes land