Har dick lit erstattet chick lit? Eller er det i virkeligheden bare to sider af den samme gennemtærskede sag?

EL JAMES:
Fifty Shades - fanget
På dansk ved Marie Kopp
533 sider, 149,95 kr.
Rosinante

»Hmm … jeg tager ham dybere i munden, så jeg kan mærke ham bagest i mit svælg og dernæst frem i munden igen. Min tunge snor sig om spidsen. Han er min helt egen ispind med Christian Grey-smag. Jeg sutter hårdere og hårdere, skubber ham dybere og dybere ind i min mund, snor min tunge rundt og rundt. Hmm … Jeg anede ikke, det kunne være så ophidsende at give nydelse til en anden, se ham vride sig af lyst. Min indre gudinde danser merengue med nogle salsaagtige bevægelser.«

Sådan lyder en vilkårligt udvalgt passage fra EL James’ 533 sider lange erotikfænomen ”Fifty Shades – Fanget”, og selv om den ikke indeholder hverken smæk eller andre sadomasochistiske gerninger, siger den meget om den bog, der for øjeblikket er på alles læber. Den har slået alle salgsrekorder og har fået kvinder vesten over til at bekende sig til dens »frække « eventyr om den jomfruelige litteraturstudine Anastacia Steele, der forføres så læsterligt af den forkvaklede, men underskønne rigmand Christian Grey.

Men skønt brandet som nybrydende adskiller ”Fifty Shades” sig ikke synderligt fra broderparten af den chick lit, der siden ”Bridget Jones” i mere eller mindre underlødige udgaver har forsøgt at appellere til læselystne kvinder. Den eneste forskel er den opblæste eksplicitering af de seksuelle udskejelser. Hvilket så måske har skabt genren dick lit, hvor dårlige hårdage og venindefnidder kombineres med blowjobs, spanking og ball gags.

Knuder og dæmoner

I ”Fifty Shades”-trilogiens første del møder Ana under et interview den lidt ældre, uendeligt lækre Christian Grey. Ana, der – hvor usandsynligt det end måtte lyde – er helt uden seksuelle erfaringer sine 21 år til trods, bliver alvorligt tændt af Greys karisma, og hun har den samme virkning på ham. Efter kun et enkelt snav i en elevator bliver Ana pludselig præsenteret for en seksuel kontrakt af ringe gennemskuelighed, der skal gøre hende til Greys submissive og give ham lov til at udøve sin dominerende seksualitet på sin komplet uerfarne elev.

Hvor har vi hørt den før? Alle steder, kunne svaret lyde, og der ville for så vidt heller ikke været noget i vejen med en velskrevet, spændende og reelt ophidsende erotisk roman, hvor kvinden er mandens seksuelle slave. Mon ikke de fleste kvinder i dag hviler så meget i deres seksualitet, at man godt kan lege sig ind i et par håndjern (i tanken eller i virkeligheden), uden at der går skår af ligestillingen af den grund? Man skal heller ikke have læst ret langt ind i den lange roman for at afsløre, at det slet ikke handler om sex, men som altid – og denne kliché er værre at sluge end den om den seksuelt dominerende mand – om en blid kvinde, der skal hjælpe en knudemand af med dæmonerne.

Det er således ikke – overhovedet – den seksuelle relation, der provokerer i ”Fifty Shades”, men snarere den kendsgerning, at det leveres så utroværdigt blodfattigt. Som en candyflosset udgave af et bondageeventyr.

Ana, der trods kvaler hurtigt lader sig overtale ind i syndens hule, bliver taget af en ridepisk, men kan stadig ikke sige pik, men omtaler den som – jævnfør indledningen – en »ispind med Christian Grey-smag«. Frækt? Ikke synderligt. Der kan man tale om at få en metafor galt i halsen. Sproget er gennemgående så jammerligt, at man aldrig overgiver sig til ”Fifty Shades”, men står af i Roskilde efter mødet med denne narrefisse af en erotisk roman.

Til gengæld formår EL James at sætte ord på den vulgære og svulstige dekadence, der kendetegner Greys dunkle verden. Det er åbenbart kun, når det kommer til sex, hun bliver bornert. Ironisk, skulle man synes.

Krop og sanselighed

Voldsomt meget bedre står det ikke til i de tre udgivelser, som C&K Forlag – utvivlsomt for at ride med på ”Fifty Shades”-bølgen – også barsler med. Tre korte romaner skrevet af etablerede danske forfatterinder under pseudonym.

Her er der ingen problemer med at sige pik og kussesaft, og elskoven bliver derfor – i modsætning til i ”Fifty Shades” – meget kropslig og dermed unægteligt mere sanselig. Det er vitterlig mere ærligt end bondageromantikken, men heller ikke hverken ”Romerske fantasier”, ”Det bløde punkt” eller ”Ti lektioner i lyst” hæver sig meget over lægeromanliderligheden.Nu altså bare med pik.

For også her blomstrer klicheerne, som når Nell i ”Det bløde punkt” erkender, at hendes ungdomskæreste efter mange års adskillelse endelig har fundet hendes bløde punkt, eller når Benedictas fremmeligt innovative elsker i ”Ti lektioner i lyst” næsten nødvendigvis må have haft en hård barndom. Disse blødsødne forklaringsmodeller er desværre alt andet end ophidsende.

Bedst lykkes det erotiske projekt i Noa N.s lille fortælling ”Romerske fantasier”, der åbner sig som en kinesisk æske i historien om en dansk kvinde, der i mødet med en romersk elsker opdigter virkeligheden omkring mellem det tænkte og det levede umærkeligt begynder at flyde sammen. Den er ikke helstøbt, men rummer noget af den vilje til at tænke erotikken litterært, som såre mangler i de andre udgivelser.

Her er der et spil mellem virkelig og fantasi, og bogen leger med erotikken på skrift på en måde, som man ikke ville kunne gøre i film. Og det er vel lige netop der, hvor den softcore billedpornografi spiller fallit, at litteraturen gerne skulle kunne skabe en anden lystens hule, som er andet end bare klodselige metaforer og ditto klicheer.

Romanerne er befolket, og her er ”Fifty Shades” absolut ingen undtagelse, af svage karakterer med meget billige fantasier. Der mangler vilje og litterær potens og det anstrøg af humor, som jo også hører erotikken til.

1700-tals-munterhed

Munterhed er heldigvis at finde i nyoversættelsen af en af erotikkens klassikerere, nemlig John Clelands ”Fanny Hill” (oprindelig udgivet 1748-1749) om glædespigen Fannys opdragelse i det londonske bordelliv i 1700-tallet.

Her er både saft og kraft og en lethed, der gør ”Fanny Hill” til et lifligt, opkvikkende bekendtskab, og gudskelov for det, for alt det andet har vi hørt bedre før.

Anmeldelse af Eiríkur Örn Norddahl - Ondskab

08-11-2014: Eiríkur Örn Norddahl tager humoren til hjælp, når han rister sin egen generation i eftervarmen fra de tyske gaskamre. Læs artikel