Anmeldelse:
Anmeldelse: 5 out of 6
Find mere om:
Anmeldelse af Carlo Emilio Gadda - Visheden om.. | bog.guide.dk

Anmeldelse af Carlo Emilio Gadda - Visheden om smerten

Den italienske forfatter Carlo Emilio Gadda døde i 1973, men hans sproglige nyskabelser sprudler af levende indsigt og energi.

CARLO EMILIO GADDA
VISHEDEN OM SMERTEN
Oversat fra italiensk af
Conni-Kay Jørgensen
308 sider, 299,95 kr.
Vandkunsten
Er udkommet
 

B97255227Z.1_20130721181643_000+GAB5MO61.1-0.jpgFra dybet af litteraturens brønd dukker pludselig den italienske forfatter Carlo Emilio Gadda (1893-1973) op. Takket være forlaget Vandkunsten præsenteres vi endnu en gang for et navn, som vi ikke kendte, trods verdensberømmelse og priser.

Gaddas delvist selvbiografiske ”Visheden om smerten” er oversat til tysk, hollandsk, spansk, portugisisk, engelsk, tjekkisk, japansk, fransk, polsk, serbokroatisk, catalansk og nu for første gang til et nordisk sprog. Ovenikøbet i en forrygende oversættelse, der mestrer både romanens dialektprægede dialoger og den balstyrige forfatters akrobatiske sprog, som ofte er direkte nyskabelser.

Flere af disse såkaldte neologismer findes faktisk i italienske ordbøger.

Det må være svært at oversætte udtryk som ”undtagelsens næstekærlige rendemasker”, ”askefarvet daggry”, ”eneværen”, ”det klaprende bundaffald”, men her er det lykkedes.

Gaddas sproglige udgydelser, som sine steder knalder af sted som et ukontrolleret maskingevær, formidles efter alt at dømme med stor veneration for deres originalitet og nøjagtighed.

Det er en voldsomt krævende roman, og efterordets forklaring til indholdet, formen og Gaddas særlige syn på kunstens rolle er en enorm hjælp. Men først skal man igennem en babelsk oplevelse af, hvordan sproget bryder fuldstændig sammen og tager den elementære forståelse med sig i faldet.

Fortidens storhed

Vi befinder os ude på landet i et fiktivt Sydamerika med umiskendelig lighed med den italienske region Lombardiet i 1930’erne.

Centrum for de fleste af personernes gøren og laden er en forfalden landejendom; en afskallet reminiscens fra fortidens feudale storhed og pragt. Den bebos af en gammel yndig frue, Elisabetta, og hendes trofaste og lige så gamle tyende.

Fra tid til anden kommer hendes voksne søn, ingeniøren Gonzalo, forbi og hyller hjemmet ind i en uvejrssky af mørk, tordnende vrede.

Gonzalo er efter sigende Gaddas alter ego. De har begge mistet en bror i krigen, og romanen giver et smerteligt indblik i tabets umådelige omfang. Også moderen lider, ensomt sørgende. »Ingen så hende, nedsteget i angsten, ned, alene, der hvor den gule væge blafrede og sygnede hen i skyggerne, fra hylden, døende i den smeltede voks,« står der om hendes fortvivlelse og sorg.

Gadda behersker både den højstemte og den lavkomiske stil. I det ene øjeblik er han alvorlig, i det næste lystig, i det ene latinsk-citerende og fremmedordstynget, i det næste naivt ligefrem.

Han skriver i en anden sammenhæng om sit litterære projekt: »Ynkeligheden ved et ”rigtigt” sprog, der pligtskyldigt er erhvervet gennem de gode regler, gør mig modløs og får det til at løbe koldt ned ad ryggen på mig.«

I ”Visheden om smerten” slår den syntaktiske ulydighed tydeligt igennem.

Tiltalende palaver

Der er ingen tvivl om, at der bag den ustoppelige palaver, som kan være svær at finde hoved og hale på, lurer en skarp kritik af 1930’ernes italienske fascisme. Blandt andet har det lille sydamerikanske samfund indført et vægtersamfund, der tilgodeser sine abonnenter gennem overvågning, mens ikke-abonnenter udsættes for indbrud.

Romanen er, læst på sine egne svære betingelser, ret underholdende, særligt når den demonstrerer fortællingens magt i forhold til sandhed og realiteter.

”Visheden om smerten” er kunst. Når man læser litteratur af den karat, forstår man, hvor rigt sproget kan være, når det strækkes til sin yderste formåen.

Og hvor meget rigere virkeligheden bliver, når det sker.

Anmeldelse af Mikko Rimminen - Næsedag

11-11-2014: Mikko Rimminen er finsk, fjottet og friskfyragtig i denne komedie om en midaldrende dame med kontaktbesvær. Læs artikel

Anmeldelse af Olga Tokarczuk - Dagens hus, nattens hus

10-11-2014: Roman: Den polske forfatter Olga Tokarczuk har skrevet en uudgrundelig og inderligt fascinerende roman om at leve med øret vendt mod fortidens mumlende stemmer. Læs artikel

Anmeldelse af Rasmus Graakjær - Gulvet er glat

01-11-2014: Rasmus Graakjærs alter ego brokker sig fælt over alt og alle i en fornærmende ringe udgivelse. Læs artikel

Anmeldelse af Amalie Smith - Marble

24-10-2014: Egensindig og fascinerende romandebut af billedkunstneren og forfatteren Amalie Smith. Læs artikel

Anmeldelse af Maria Gerhardt - Der bor hollywoodstjerner på vejen

20-09-2014: Maria Gerhardt – bedre kendt som dj’en Djuna Barnes – debuterer med en bevægende beretning om kærlighed og kræft. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...