Anmeldelse af Henrik Wivel - Stockholm.. | bog.guide.dk

Stockholms kyndige cicerone

Kultur: Kritikeren Henrik Wivel har omsat sin årelange forelskelse i den svenske hovedstad til en fremragende bog.

Henrik Wivel
Stockholm Stockholm – Kunsten, arkitekturen, kvartererne og menneskene
280 sider, 300 kr.

Stockholm er en diamant i det nordiske arkipelag, som dr.phil. Henrik Wivel elegant og vidende får til at funkle fra forskellige synsvinkler, der bygger på både historiske begivenheder og præcise observationer i nutiden.

Bogen om den svenske hovedstad er særdeles velkommen i en tid, hvor danskernes nordiske orientering er beskeden og desværre fortsat vigende. Henrik Wivels skildring former sig som en overbevisende kærlighedserklæring til Stockholm og er et resultat af utallige stævnemøder med skærgårdsmetropolen, der har skaffet ham et grundigt indblik i stockholmerne og deres mentalitet.

Hovedtitlen ”Stockholm Stockholm” udtrykker bedre end mange ord Henrik Wivels besættelse af hovedstaden, hvor kong Christian II stod bag det stockholmske blodbad; hvor statsminister Olof Palme blev myrdet, hvor begrebet ”Stockholmsyndromet” blev skabt og siden indgik i det globale sprog: At man fatter sympati med dem, som uretmæssigt frihedsberøver én – med direkte reference til gidselaffæren i Stockholms centrum i august 1973.

Med Henrik Wivel som kyndig cicerone, fortrolig med mindeplader, berømte huse og kirker, slotte, bygninger, broer og et overvældende persongalleri, føler man sig i kompetent selskab.

Svimlende kulturhistorie

Bogen beskriver de forskellige kvarterer og de betydelige mennesker, der har befolket dem: Gamla stan, Norrmalm, Vasastan, Östermalm, Kungsholmen og Södermalm. Desuden indeholder bogen et spændende kapitel om malernes Stockholm, ét om arkitekturen, der forvandlede hovedstaden fra provinshul til international storby, ét med August Strindberg på rejse i Stockholms skærgård i fortryllende sommerkollektion, hvor han skrev flere af sine kendte romaner og skuespil og kastede sig over lærrederne, ét om klassiske spisesteder, hvor kokkehuerne er suspenderet, og endelig en nyttig adresseliste over kulturinstitutioner, der er værd at frekventere i Stockholm.

Henrik Wivel er på litterær hjemmebane, når han leverer sin egen lille svenske litteraturhistorie med rod i Stockholm. Selv er han ekspert i Selma Lagerlöf, der var den tysk-jødiske digter Nelly Sachs’ store forbillede og endvidere blev hendes redning, da hun med sin mor i sidste øjeblik flygtede fra de nazistiske mordere, kom til Stockholm og indlogeredes i en beskeden lejlighed på Söder. Sverige var på det tidspunkt restriktiv i sin flygtningepolitik, men Selma Lagerlöf fik støtte af prins Eugen og Karl Otto Bonnier, og Nelly Sachs slap gennem nåleøjet. I 1966 modtog hun Nobelprisen i litteratur for et forfatterskab, som var fremtvunget af eksilet, som Wivel påpeger.

Wivel inviterer læseren til dionysiske stunder med C. M. Bellman og fører os til selskab med forfatteren Ivar Lo-Johansson og det lette kavaleri på Kungsgatan. Vi møder tillige så forskellige litterære gemytter som Per Anders Fogelströms og Per Wästbergs univers; den første fra overklassemiljøet på Östermalm med grever, baroner og kunstnere i øverste samfundsetage, den anden fra Södermalm, hvis proletariat får fornemt mæle i en række bøger. En ægte Stockholm-flanør var den desillusionerede Hjalmar Söderberg, Henrik Stangerups morfar, der i flere år boede i København.B97308395Z.1_20130829220819_000+G136I582.1-0.jpg

I hælene på ABBA

Vi føres til de topografisk korrekte steder, hvor Martin Beck slog sine folder i Sjöwall & Wahlöös krimiklassikere, og vi introduceres til Ingmar Bergmans fashionable adresser. Og til ABBAs. Vi hører også den underholdende historie om, hvordan det puritanske Folkhems beboere bar over med to personligheders heftige hang til flasken: verdenstenoren Jussi Björling, der drak for at synge, men til sidst døde af drikkeriet, 49 år gammel, og foldboldspilleren og landsholdsstjernen Lennart ”Nacka” Skoglund, en virtuos på grønsværen, som kun fik 45 år at leve i.

”Stockholm Stockholms” styrke er, at den rammer bredt. Både begyndere og erfarne opdagelsesrejsende i den svenske hovedstad kan trække på den overvældende mængde af informationer, forfatteren har samlet til en spændende historie.

Anmeldelse af Jakob Levinsen - Den liflige musik - Richard Strauss som komponist og undersåt

17-06-2014: Jakob Levinsens veloplagte biografi om Richard Strauss er informativ og underholdende, men når aldrig helt ind under huden på jubilaren. Læs artikel

Anmeldelse: Allan A. Lund: Magi og hekseri

21-01-2011: En indholdsrig bog indleder en stor fremstilling om hekse og al deres magi. Hekseriet trives tilsyneladende også i nutiden. Læs artikel

Anmeldelse: Div. skribenter: Frederik VIII's palæ

31-12-2010: Et fornemt værk om istandsættelsen af Frederik VIII's Palæ, der bliver kronprinseparrets bolig. Læs artikel

Anmeldelse: Peter Schepelern: Filmleksikon

03-09-2010: Peter Schepelerns 15 år gamle filmleksikon er vokset til næsten dobbelt størrelse. •Og jo, den slags kulturlitterære kæmpeøgler er stadig levedygtige. Læs artikel

Anmeldelse: The Oxford Companion to the Book

03-07-2010: Med den digitale verdens hypertekst-system indbygget i den traditionelle bog er ”The Oxford Companion to the Book” et imponerende opslagsværk. Noget tyder på, at det også er et gravmonument over fortiden. Læs artikel