Anmeldelse af Ann-Marlene Henning og Tina.. | bog.guide.dk

På opdagelse

Livsstil: ”Sex. Tre bogstaver. Tusind spørgsmål.” Denne underoverskrift rummer meget fint indholdet i en virkelig vellykket bog om sex henvendt til unge.

Ann-Marlene Henning og Tina Bremer-Olszewski
MAKE LOVE

245 sider, 249,95 kr.

People’s Press

Når man er ung, findes der ikke noget værre, end når voksne skal fortælle én, hvor naturligt sex er. Det er i bedste fald kikset og i værste så umådelig pinligt, at man helt mister lysten til at gå videre. I det hele taget er italesættelse af sex og seksualitet en virkelig svær disciplin. Enten er forfatteren håndsky og kredser om emnerne uden at turde bruge de rigtige ord, eller også kommer man over i den anden grøft, hvor alt bliver så insisterende direkte, at noget af gassen kan gå af ballonen.

Det er netop disse fælder som forfatterne Ann-Marlene Henning og journalist Tina Bremer-Olszewski elegant undgår i deres fine oplysningsbog ”Make Love”, der er en oplysningsbog om sex henvendt til ungdommen. Her bliver det hverken pinligt eller akavet, for de formår at skrive til ungdommen på én gang informativt og morsomt. Her lægges ikke fingre imellem, når der gives gode råd om alt fra første gang til onani til udlevelse af analsexfantasier. Alt kan rummes her.

Smittende ildhu

”Make Love” antager som udgangspunkt, at unge mennesker måske nok ved noget om følelser og det allermest grundlæggende om sex, men at de sjældent er fuldkommen informeret. Den opgave tager de to forfattere på sig med smittende ildhu. De går blandt andet i detaljer med, hvad der præcis sker, når henholdsvis mænd og kvinder får orgasme, hvorfor pornofilm ofte er både vildledende og løgnagtige (»Det er grinagtigt, at kvinder i pornofilm altid kommer i samme øjeblik, sexakten begynder. Og endda flere gange efter hinanden. De har en fest! I den virkelige verden hænger det ikke sådan sammen.«), og hvordan man lærer sin egen seksuelle identitet at kende.

At Ann-Marlene Henning er uddannet inden for neuropsykologi og sexologi, skinner tydeligt igennem, for den muntre tone suppleres af fundamental og utrolig detaljeret viden om sexlivets mange facetter. Af og til bliver det måske en smule for grundigt gennemgået, men ”Make Love” er jo tænkt som en form for opslagsværk, som man kan konsultere efter behov.

Afsindig fordomsfri

Bedst af alt er det, at ”Make Love” er afsindig fordomsfri. Som ung er man jo hamrende nervøs for ikke at passe ind i normen – ikke mindst, når det kommer til sex – og her tager Ann-Marlene Henning på sig at afmontere alle de tossede forestillinger, der omgiver sexlivet. Der er meget rørende afsnit om homoseksualitet og fine faktuelle beskrivelser af diverse feticher.

”Make Love” er rigt illustreret af Heji Shins vanvittigt flotte og nærgående billeder af helt almindelige unge, der har sex. Det er både modigt og helt i tråd med bogens opfordring til et nuanceret og fordomsfrit sexliv.

Seksualundervisning for voksne

Tina smider benet før sex

Anmeldelse af Rasmus Palludan og Rasmus Schouboe - Med livet i lommen

27-06-2013: Teknologi: ”Med livet i lommen” er en velskrevet og praktisk håndbog, der effektivt afdramatiserer bekymrede forældre og fagfolks angst for den fagre nye it-verden og de unges brug heraf. Læs artikel

Anmeldelse af Ole Blegvad og Rasmus Funder - Berlindk

07-06-2013: Æstetisk indbydende guidebog tager udgangspunkt i 11 fagpersoner. Læs artikel

Anmeldelse: Karen Seneca: GPS

17-05-2012: Man kan kigge i vejviseren efter de gode råd i Karen Senecas gps til kvinder, mænd og kærlighed. Læs artikel

Anmeldelse: Stephen R. Covey: Den 3. vej

29-02-2012: Konflikter opstår, fordi vi ikke lytter empatisk til hinanden og ikke bestræber os på at finde den løsning, som ville gøre begge parter endnu gladere. Gid det var så enkelt. Læs artikel

Anmeldelse: Viggo Mortensen: Hvad hjertet er fuldt af

06-02-2012: ”Hvad hjertet er fuldt af” er et væsentligt bidrag til den kirkelige debat. Den giver en vigtig rehabilitering af et kontroversielt, men kristent set uomgængeligt missionsbegreb. Læs artikel