Anmeldelse:
Anmeldelse: 5 out of 6
Find mere om:
Peter Svarre: "Den perfekte storm – læg.. | bog.guide.dk

Peter Svarre: "Den perfekte storm – læg kursen for virksomhedens strategi i de sociale medier"

Alt for mange virksomheder kaster sig ud i at være synlige på de nye sociale webmedier uden at tænke initiativerne ind i forhold til produkt, marked og kunder, mener en forfatter til en ny bog.

”Den perfekte storm – læg kursen for virksomhedens strategi i de sociale medier”

Peter Svarre

Gyldendal Business

276 sider

300 kr.

I 2006 begyndte Peter Svarre at holde sine første foredrag om sociale medier. Dengang havde kun få mennesker hørt om Twitter eller Facebook, og det var udelukkende teknologibegejstrede nørder, som startede deres egen blog. I dag ser verden helt anderledes ud. Sociale medier er blevet et modeord. Alle virksomheder, der bare er en smule med på det nye, skal have en Facebook-side, en Twitter-profil og en YouTube-kanal.

Folk gisper ikke længere af forundring over de sociale medier, nu gisper de af udmattelse over at skulle lytte til alle de eksperter i sociale medier, som kan fortælle om nye saliggørende teknologier, der vil fordoble virksomhedens salg, gøre brugerne loyale og sikre, at man kan overlade al innovation og produktudvikling til kunderne.

Peter Svarre mener, at virksomhederne har kastet sig hovedløst ud i aktiviteter på de sociale medier. Han har derfor skrevet en rigtig god bog og skabt en meget brugbar hjemmeside om, hvordan virksomheder bedst arbejder strategisk med de sociale medier.

Bogen henvender sig til alle, der arbejder seriøst med de sociale medier, både webredaktøren og marketingsafdelingen, men så sandelig også direktørerne, der selv bør forholde sig til virksomhedens strategi for de sociale medier. De digitale og sociale medier griber dybt ned i forretningen – deraf ordet storm i bogens titel – og Peter Svarre argumenterer for, at virksomhederne skal arbejde med tre ligeværdige områder i forhold til de digitale og sociale medier: forretningen, kommunikationen og organisationen. I stedet for blot forvildet at kaste sig over de mest populære og tilgængelige teknologier skal virksomhederne analysere, lægge en strategi og skabe nye koncepter; og de skal ikke mindst huske at ændre organisationen, så den passer til de nye udfordringer – deraf ordet perfekt i bogens titel.

Den perfekte storm forklarer, at en strategi i de sociale medier ikke bør tage udgangspunkt i teknologien, men i produkterne, kunderne og medarbejderne.

Bogen er skrevet som en traditionel bog, men er suppleret af en hjemmeside med samme titel som bogen. Her er alt lagt gratis ud – blandt andet en glimrende strategimodel. På hjemmesiden er der også allerede så småt gang i kommentarerne, og der ligger flere videofilm om ”Den perfekte storm” på trods af, at bog og site først blev lanceret 26. januar.

”Mødet med det nye menneske” hedder første kapitel i bogen. Her beskriver Peter Svarre sin underviser Steve Mann på Columbia University i New York i 1998. Mann var på en og samme tid forskeren og sit eget forskningsområde – en moderne Dr. Jekyll, som ikke nøjedes med at teoretisere, men som havde gjort sin egen krop, hjerne og identitet til forskningsområde.

Steve Mann trådte ind i forelæsningslokalet iført den fulde teknologiske pakke bestående af videokameraer, mikrofoner, computere, antenner og enorme batterier. Hele hans forelæsning blev gennemført, uden at han på noget tidspunkt trådte ud af rollen som menneske-maskine – maskinerne var blevet en forlængelse af hans person og hans identitet.

Formålet med alle maskinerne var at dokumentere med film og lyd alt, hvad han sagde, oplevede og talte med andre om. Optagelserne blev lagt ud på internettet, hvor de var tilgængelige for alle. Han var blevet det transparente menneske – han var blevet et medie. Peter Svarre funderer i dag over, at han og hans venner er blevet som Steve Mann. Vi er alle blevet vores selv-publicerende medier i en verden, hvor digital og fysisk tilstedeværelse ikke længere kan skilles ad, hævder Svarre. Og virksomhederne bør analysere og tænke strategisk, før de kaster sig ud i de sociale medier, opfordrer forfatteren.

Bogen og websiden kommer rundt om en lang række forskellige typer virksomheder. Dens styrke er, at den er en god blanding af teori og praksis. Forfatteren er en god fortæller. Læseren får både spændende underholdning og praktiske råd. I bogen og på websiden får man adgang til en konkret strategimodel, som skridt for skridt tager læseren igennem processen med at udvikle virksomhedens strategi for sociale medier.

Om forfatteren

Peter Svarre er skribent, foredragsholder og kommentator. I mere end ti år har han arbejdet med digitale og sociale medier for danske og internationale virksomheder som Nike, Carlsberg og Novo Nordisk.

Anmeldelse af Ann-Marlene Henning og Tina Bremer-Olszewski - Make Love. En oplysningsbog

27-02-2014: Livsstil: ”Sex. Tre bogstaver. Tusind spørgsmål.” Denne underoverskrift rummer meget fint indholdet i en virkelig vellykket bog om sex henvendt til unge. Læs artikel

Anmeldelse af Rasmus Palludan og Rasmus Schouboe - Med livet i lommen

27-06-2013: Teknologi: ”Med livet i lommen” er en velskrevet og praktisk håndbog, der effektivt afdramatiserer bekymrede forældre og fagfolks angst for den fagre nye it-verden og de unges brug heraf. Læs artikel

Anmeldelse af Ole Blegvad og Rasmus Funder - Berlindk

07-06-2013: Æstetisk indbydende guidebog tager udgangspunkt i 11 fagpersoner. Læs artikel

Anmeldelse: Stephen R. Covey: Den 3. vej

29-02-2012: Konflikter opstår, fordi vi ikke lytter empatisk til hinanden og ikke bestræber os på at finde den løsning, som ville gøre begge parter endnu gladere. Gid det var så enkelt. Læs artikel

Anmeldelse: Viggo Mortensen: Hvad hjertet er fuldt af

06-02-2012: ”Hvad hjertet er fuldt af” er et væsentligt bidrag til den kirkelige debat. Den giver en vigtig rehabilitering af et kontroversielt, men kristent set uomgængeligt missionsbegreb. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...