Anmeldelse:
Anmeldelse: 5 out of 6
Find mere om:
København, København | bog.guide.dk

København, København

Urbant: To aktuelle udgivelser spejler bylivet i det ny årtusind.

Grafisk fortælling
Nikoline Werdelin
HOMO METROPOLIS 2010-2012

336 sider. 300 kr.

Rosinante

5 stjerner af 6 mulige


Byliv/essayistik
Pernille Stensgaard og Anne Prytz Schaldemose (foto)
KØBENHAVNERNE

400 sider. 350 kr.

Gyldendal

5 stjerner af 6 mulige


Er København virkelig så smuk?

Nej, ikke i virkeligheden, for Pernille Stengaards og Anne Prytz Schaldemoses bog er også et glansbillede eller rettere et stemningsbillede i douche farver og blide kontraster. Det er sådan, København kan se ud på solbeskinnede efterårsdage med nedfaldne blade i gyldne farver, i jomfrueligt snevejr en meget tidlig morgen eller en hed sommerdag ved havnen.

B97427348Z.1_20131118181801_000+G6V8J8N0.1-0.jpg

Det er København set fra søerne, arm i arm, omslynget og med vort på det tørre og ikke et ondt ord om det. Slet ikke. Stensgaards lettere ironiske, boblende overskudsagtige og ofte ganske præcise populærsociologiske optegnelser er godt selskab, urbant, ligefrem. En kaffebordsbog, javel, men se nærmere til. Her er mere.

Dog, grimheden, som også er København, ses ikke. Vejarbejdet, der får byen til at ligne en krigszone, heller ikke. Det tætteste vi kommer på surt sne og slud er karakteristisk nok et bilede fra Ørestaden, dette postulat af et bykvarter, som for nærværende indeholder landets største procentuelle koncentration af fireårige.

Byens stemmer

Det er nybyggerland (kend det på Metro-stationen), befolket af mennesker, der har vendt byen ryggen og kan finde på at stemme på Venstre, hvad man ellers ikke gør i København, sådan i større stil. »Det må være lidt det samme som at flytte til provinsen,« konstaterer en boghandler, en af de mange københavnere, Pernille Stensgaard har talt med til denne bog, som må ses i direkte forlængelse af bogen ”København”.

Hvis ”København” (2005) og ”Københavnerne” (2013) glider lidt i ét, er forfatteren tilgivet; det er københavnerne, der skaber København. Og omvendt. Kvartererne koges ned til en kort tekst, de rammer ofte plet. Steensgaard har en seismografisk sans for det urbane, man mærker det bogen igennem, ikke mindst i kapitlet om de to slags Nørrebro, der jo er og bliver det hippeste, vi har lige nu:

B97427348Z.1_20131118181801_000+G6V8J8MV.1-0.jpg

»Det ene Nørrebro husker at støvsuge kaffekværnen hver dag og bruger aldrig, aldrig postevand til Coffe Collectives bønner, fordi det ikke har kildevandets blødhed og mineralitet. Det andet Nørrebro ser sig over skulderen efter matsorte Mercedes Benz og folk fra fjendtlige stammer.«

Men har Stensgaard sans for modsætninger, så har hun dog mest sans for førstnævnte Nørrebro, for speltsegmentet (med et slidt ord) med deres tilhørende ritualer og do’s and dont’s, som nagles præcist, kvarter for kvarter. Men ikke lige præcist hver gang, man kender sig selv bedre, end man kender Den Anden, og hvem ved egentlig, hvordan der ser ud, hvordan der lugter og lyder bag parabolerne og de nedrullede gardiner?

Et lukket land

Her hersker fremmedheden, den anden verden er et lukket land, det er den moderne bys vilkår, at vi ikke kender hinanden på den måde, og her deler Stensgaard skæbne og vilkår med en anden krønikeskriver, Nikoline Werdelin, som Gud ske tak og lov har genoptaget sit virke med Homo Metropolis, den fremragende stribe, der har skrevet sig ind i vores litteratur, og som forlaget måske derfor har følt trang til at ophøje til ”graphic novel”.

Onde og kærlige kig

Den kvindelige kogebogsforfatter er i sommerhus for at gennemteste sin opskrift på rodfrugt-terrine i marehalmsrede med mere, mens hendes semiarbejdsløse grafikermand går rundt og søger en ny identitet.

38299681 -.jpg

Der er edderspændt onde kig ned i omstruktureringernes sjælløse virkelighed, hvor alt er ord, men fyringerne til gengæld meget konkrete, der er et vittigt portræt af en gammeldags gymnasielærer (»men jeg må finde en måde at forklare Bono på, at ”Kjørmes Knud” ikke er en heroin-dealer«), og der er et sørgmuntert kig på en midaldrende mand, der i jagten på noget mere fascineres af sin datters veninde.

I stregen er der både smerte og glæde, og i få præcise strøg tegnes byen og dens mennesker.

København lever og er smuk. Hvis man ikke allerede boede der, burde man flytte dertil.

Anmeldelse af Mikkel Ørsted Sauzet - Aske

27-08-2013: Mikkel Ørsted Sauzet debuterer med en ond grafisk fortælling om slavehandel på Haiti. Læs artikel

Anmeldelse af Palle Schmidt - Stiletto

12-07-2013: Blodet sprøjter i Palle Schmidts mørke krimi, hvor det grafiske overstråler historien. Læs artikel

Anmeldelse: Kim Fupz Aakeson og Erik Barfoed, illustreret af Mikkel Sommer: De Gale

23-06-2012: Den 20 år gamle roman ”De gale” fungerer glimrende som graphic novel – i Mikkel Sommers vilde streg. Læs artikel

Anmeldelse: Maximilien Le Roy: Over Muren

12-06-2012: Gribende fortælling om en ung mands had mod Israel - i en veltegnet, men enøjet historie. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...