Anmeldelse af Palle Schmidt - Stiletto | bog.guide.dk

Blodet sprøjter i Palle Schmidts mørke krimi, hvor det grafiske overstråler historien.

GRAFISK FORTÆLLING
PALLE SCHMIDT
STILETTO
144 sider, 150 kr.
Forlaget Fahrenheit

To politibetjente bliver pløkket ned på et hotelværelse, mens de beskytter et vidne. Et makkerpar bestående af den unge Alphonse og den slidte Maynard bliver sat på opgaven. De to skal ikke alene finde attentatmanden, men også en ”rotte” ved navn Stiletto, der lækker fortrolige oplysninger fra politiets inderste cirkler. Og klarer de ikke opgaven på 24 timer, overtager en ung kvinde fra interne affærer sagen. Det lyder velkendt, ikke? Palle Schmidt, der er historiens forfatter og tegner, leger bevidst med genrens tungeste klicheer: korrupte politifolk, kyniske bagmænd, forsømte koner, hurtige biler og kaffe i lunkne strømme, kun overgået af endnu tykkere strømme af blod.

50 sider henne tager den hidtil realistiske handling dog et dramatisk, karikeret skifte. Der går Tarantino-blodrus i fortællingen. Yderligere skal ikke røbes her.

Pulserende rytme

Den sammenbidte, plagede Maynard, som er historien urolige omdrejningspunkt, er plaget af tung samvittighed, men alle er ligeglade med hans bøn om tilgivelse. I denne verden er det nemlig fløjtende ligegyldigt, om du er skyldig eller uskyldig, skurk eller helt – for mennesket er et koldt dyr uden fri vilje og spræller derfor forgæves i det store net. Dette er en spændende, dyster problemstilling, som ”Stiletto” dog ikke rigtigt forløser. Primært fordi hovedpersonen Maynard ikke fremstår hverken interessant eller dyb.

Som grafisk værk er ”Stiletto” derimod interessant og dybt. Palle Schmidt klipper talentfuldt mellem skiftende scener, og tegningerne strutter af dynamik og byder på overraskende indslag. Paletten er grumset, men her og der tilsat kraftige røde, blå og grønne farver, hvilket giver en pulserende rytme hen over siderne. Så køb bogen for dens grafiske fortælling og accepter, at dens historie er hurtigt glemt.

Anmeldelse: Kim Fupz Aakeson og Erik Barfoed, illustreret af Mikkel Sommer: De Gale

23-06-2012: Den 20 år gamle roman ”De gale” fungerer glimrende som graphic novel – i Mikkel Sommers vilde streg. Læs artikel

Anmeldelse: Li Kunwu & P.Ötie: Et kinesisk liv 1