Anmeldelse af Lars Frost - Kongskilde NS 5100 | bog.guide.dk

Lars Frost leger Strindberg i en vellykket bog, hvor sex og selvhad glider sammen over en baghyler.

KOMEDIER
Lars Frost
KONGSKILDE NS 5100
207 sider, 229,95 kr.

Som sædvanlig har jeg svært ved at finde ud af, hvad Lars Frost egentlig har for, og som sædvanlig konstaterer jeg, at det ikke kun er problem.

”Kongskilde NS 5100” hedder bogen – opkaldt efter en såmaskine som en parallel til samtidens manderolle. Undertitlen siger umiddelbart mere: ”Komedier”. Ikke så meget fordi bogen er let og sjov, den er snarere sur og vred og kun stedvist sjov, men fordi flertalsendelsen peger på det sammenbragte. På langs af bogen lader i hvert fald en del af teksterne sig forbinde til et antal spor.

En af komedierne er et selvbiografisk spor, hvor vi hører om kunstneren som ung mand – hvad der så udarter til blandet andet en slags reportage fra en oplæsningsseance med yngre kvindelige lyrikere, og til en vredladen og kun stedvist ironisk ståen ved sig selv som en ensom, ulykkelig og utilpasset mand og forfatter. Ikke på nogen flæbende måde, men snarere netop vred, insisterende. Her har vi vel komediernes hovedstemme. »Du altforbarmende!« udbryder den ofte.

Den har så igen forbindelse til noget med sex og kvinder. Frost har genbrugt overskrifterne fra Sigmund Freuds ”Tre afhandlinger om seksualteorien”, og bogen skal angiveligt undersøge »hvad der sker i samfundet og i litteraturen med det seksuelle.« Det er mig umuligt at sige, hvad han nærmere kommer frem til, og hvad Freuds afhandling gør på Frosts galej, men der er mindeværdige og onde øjeblikke hvor sex og selvhad glider sammen over en baghyler.

Vi forstår ham alligevel

Blandt de mange citater finder man en del af August Strindberg, der jo i sin tid var kendt som kvindehader, noget vi nok siden er begyndt at se med milde øjne på, dels fordi han selv så åbenlyst ikke havde det nemt med de dele, dels fordi han til gengæld kunne skrive så utrolig intenst om de udskridende kønsroller (som det hed engang). Frost er ikke Strindberg, men måske forbinder hans sårede vrede, som den udløses i specielt forholdet til kvinderne, alligevel hans ”komedier” med dette store dyr i skandinavisk dramatik – og selvbiografisk prosa.

Hertil lægger sig så fodnoter, en ansats til en krimi, fortællingen om Karl og Dortes kedelige ægteskab, en række udfald om dette og hint, såsom moderne feminister og global opvarmning, samt tekster, som kun i kraft af den vrede og undersøgende tone synes forbundet med resten. Vi kan tage en kort en: »Jesus har fuckeme ædt alle skuebrødene!« Og så er der en række vældig festlige afsluttende noter, der handler om bogen selv.

Alt sammen temmelig sammenbragt og svært at sammenfatte. Og dog. Tidligt i romanen gengiver Frost sin ungdoms afsky for psykologisk-realistiske romaner og for folks behov for romanpersoner, man skal føle med og forstå. Men måske har den snart midaldrende og stadig uforligneligt velskrivende forfatter med denne besynderlige landbrugsmaskine af en bog alligevel på sin egen vrede og rodede maner givet os Lars Frost som en person, vi kan føle med og prøve at forstå.

Anmeldelse: Håkan Nesser: Fra doktor Klimtes horisont

11-11-2011: ”Fra doktor Klimkes horisont” har både noget for den, der bare vil læse en god historie, og for den, der har lyst til et kig ind i forfatterens værksted. Under læsningen kan man nemt komme til at tænke på den russisk-amerikanske forfatter Vladimir Nabokov. Læs artikel

Anmeldelse: David Eagleman: SUM. Fyrre fortællinger fra det hinsides

10-01-2011: Neurologen David Eagleman giver et meget ukonventionelt bud på, hvordan det hinsides tager sig ud. Læs artikel

Anmeldelse: Jan Sonnergaard: Gamle historier 1990-2008