Anmeldelse:
Anmeldelse: 6 out of 6
Find mere om:
E. T. A. Hoffmann: Fortællinger 1-2 | bog.guide.dk

E. T. A. Hoffmann: Fortællinger 1-2

Klassiker: Den tyske romantiske digter E. T. A. Hoffmanns historier er dels mærkværdige eventyr, dels fortællinger om skæbnesvanger kærlighed.


Fortællinger
E.T.A. Hoffmann: Fortællinger 1-2.
0versat af Hans-Jørgen Birkmose
460 + 410 s. Kr. 299 pr. bind, kr. 499 samlet
Klim

ETA Hoffmann fortællinger.jpg

Ernst Theodor Amadeus Hoffmann var navnet på et af Romantikkens rastløse multigenier. Han blev født i 1776 og døde i 1822, men udfoldede en kolossal aktivitet i sit ret korte liv: Han var jurist, komponist og forfatter og regnes for ophavsmanden til ”den gotiske fortælling”: historier om ofte dunkle og overnaturlige fænomener, hyldet i gru og dødskulde.

Det kendte og det ukendte

Hans historier fik enorm betydning og inspirerede herhjemme H. C. Andersen, i det store udland digtere som bl.a. Heine, Balzac, Hugo og frem for alle Edgar Allan Poe. Som så ofte ramte Goethe plet, da han i 1829 skrev til storhertug Carl August: »Man kan ikke benægte den kunst og måde, hvormed han (Hoffmann) sammenknytter de lokale, tilvante, ja, almene tilstande med usandsynlige, umulige tilfælde; det har en vis fascination, man ikke kan unddrage sig”, men Goethe føjer så til, at de læsere, som forventer noget af værdi hos Hoffamnn, ”vil blive meget skuffede.«

At Hoffmann forbinder det kendte med det ukendte, farlige og truende, er sandt nok. Hos ham slår virkeligheden revner, og mennesker spaltes i deres væsens rod. At hans forfatterskab skulle være uden værdi er dog en tvivlsom påstand, når man tager hans betydning i betragtning, således er Offenbachs opera ”Hoffmanns Eventyr” (1881) bygget over flere af hans fortællinger og indsætter ham selv som hovedperson, ligesom Tjajkovskijs populære ballet ”Nøddeknækkeren” er en forarbejdning af eventyret ”Nøddeknækkeren og musekongen”, hvor nøddeknækkeren står for lys og liv, mens musekongen står for ondskab og mord.

Fascinerende, men ordrige tekster

Alligevel er der i fortællingerne – især i eventyrene ofte noget uforløst, påståeligt og gewollt, som tyskerne siger. I de to nu udgivne og velkomne bind deler historierne sig i de direkte evntyrlige: ”Nøddeknækkeren” – som nævnt – ”Lille Zacharias, der blev kaldt Zinnober” – om den dæmoni, der slippes løs, når en sygeligt stupid rationalitet vil definere virkeligheden; desuden ”Det fremmede barn”, ”Mester Loppe” og flere andre. Fascinerende, men ofte ordrige og omstændelige tekster.

Den hvide gudinde

På den anden side finder vi de fortællinger, der håndfast illustrerer et fra den romantiske digtning velkendt tema: En yngre mand splittes mellem en ordinær hverdag med en trofast, prosaisk kvinde og en forlokkende dejlighed, der fører ham i ulykke og undergang eller ud af virkeligheden og ind i en slags elverhøj. Temaet kendes fra John Keats’ berømte digt ”La belle dame sans merci” (Den smukke, nådeløse kvinde – 1820) og blev gennemanalyseret af Robert Graves i det geniale, egensindige værk ”The White Goddess” (1961), hvor han beskriver den skæbnesvangre kvinde som ”smuk, slank, med kroget næse, ligblegt ansigt, læber så røde som rønnebær og langt lyst hår”. Hun bliver digternes inspiration og mændenes undergang ved at nægte at lade sig indfange i et patriarkalsk univers. Hun er den evige ”anden”, som dette univers vil undertvinge og indpasse, hvad der forårsager ulykkerne.

Hos Hoffmann gennemspilles temaet i vekslende variationer i fortællinger som ”Den gyldne skål”, Nytårsafteneventyret”, ”Det tomme hus” og ”Sandmanden”, hvor den unge bjergtagede sukker over den æterisk elskede: »åh, du min høje, herlige kærlighedsstjerne, er du kun gået op for mig for straks at forsvinde igen og lade mig tilbage i den mørke, håbløse nat«.

Den første seriemorder

Gotisk, så det er alvor, er ”Majoratet”, en grum fortælling om et forfaldent slot i en, øde, forblæst egn, hvor det danner ramme om familiestrid og arvekonflikt, mens den åndløst spændende ”Frøken Scudéry” er en krimi om, hvad der må være verdenslitteraturens første seriemorder.

Om så godt som alle fortællingerne i de to bind gælder det, at det fortrolige og velkendte umærkeligt forvandles og besættes af destruktive, onde kræfter. I særegne fluktueringer glider lys og mørke sammen, virkelighed opløses i drømme og mareridt, hverdagens konturer sløres, og bag dem viser der sig en verden af rædsel og undergang. Alligevel spores der mere eller mindre tydeligt en sær gelassenhed og urokkelig glæde ved det eventyrlige og fantastiske.

Det er fantastisk!

Anmeldelse af Louis Jensen - Kong Knap og bamsens forsvundne øje

30-11-2013: ”Kong Knap” er måske Louis Jensens allerbedste opfindelse. Læs artikel

Anmeldelse af Lars Frost - Kongskilde NS 5100

26-10-2013: Lars Frost leger Strindberg i en vellykket bog, hvor sex og selvhad glider sammen over en baghyler. Læs artikel

Anmeldelse af Niels Lyngsø - Fremmed under samme hud

03-05-2013: Høj p-værdi i bog, som vil og kan provokere. Læs artikel

Anmeldelse af Ida Marie Hede - Det kemiske bryllup

09-04-2013: Mere end talentfuldudgivelse af Ida Marie Hede. Læs artikel

Anmeldelse af Svend Åge Madsen - Pigen i cementblanderen

08-03-2013: Roman: Svend Åge Madsens mikro-fortællinger er makro-gode. Som læser både morer man sig og bliver klogere. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...