Claus Carstensen: Feltarbejde, essays,.. | bog.guide.dk

Claus Carstensen: Feltarbejde, essays, korrespondancer og samtaler

Kunstneren Claus Carstensens omskiftelige arbejde er forbundet ved et vildt rodnet.

Kunstbog
248 sider. 300 kr.
Forlaget Vandkunsten.

Claus Carstensens arbejde er kendetegnet ved en vedholdende kynisme. Han er en evighedsmaskine, der suger omverden ind og pruster den ud i klumper. Drøvtyggermetoden kalder han selv sin metode. Hvorledes tingene hænger sammen for Claus Carstensen kan man læse om i Forlaget Vandkunstens bog, hvori er samlet en række af hans essays, korrespondancer og samtaler gennem de seneste otte år - suppleret med gengivelser af nogle af hans billeder. Overlap og rigtig mange gentagelser irriterer læsningen af bogens 19 forskelligartede tekster, der er rige på skarpsindige iagttagelser i krydsfeltet mellem politik og kunst.

Svær ligning

Man kan ikke genkende et Claus Carstensen værk, som man kan genkende et Michael Kvium værk, men kratter man i overfladen af hans mange forskellige udtryksformer, vil man opdage, at hans arbejde er forbundet ved et vildt, forgrenet rodnet af idéer og motiver. I bogen fremstår Claus Carstensen voldsomt ambitiøs med sit arbejde, og han argumenterer kløgtigt og vidende, men er alligevel uden den store tiltro til sine værkers gennemslagskraft: »Mit udgangspunkt har altid været en minimal forventning til de reaktioner, mit arbejde udløser …,« siger han således i et interview i forbindelse med en udstilling i Køge i 2007. Han uddyber: »Jeg er måske bare ude i et felt, hvor ligningen er sværere at få til at gå op …«

Magt korrumperer

Claus Carstensen, der blev kendt i kredsen ”De unge vilde”, som i begyndelsen af 1980'erne genoptog maleriet, fylder 55 år til sommer, og i bogens tekster findes en moden afklarethed. Hans kritiske blik falder navnligt på politisk magtmisbrug og den tilhørende fordummelse og forrådnelse - i bogen mest tydeligt illustreret ved Pol Pots brutale koncentrationslejre, som Claus Carstensen har besøgt og fotograferet. Han fortæller desuden begejstret og kløgtigt - og desværre uden humor - om sine inspirationskilder, herunder Arthur Køpcke, J.V. Martin, Sven Dalsgaard og Terry Atkinson, men er også kritisk over for modernismens og avantgardens strategier og sågar også over for de poststrukturalistiske teorier, der ellers nærer hans praksis.

Anmeldelse: Mikkel Thykier: Over for en ny virkelighed

05-04-2011: Mikkel Thykiers essay handler om, hvor svært det er for avantgardeforfattere at finde fodfæste. ”Over for en ny virkelighed” er også et kompromisløst angreb på den kulturelle magt. Læs artikel

Anmeldelse af Lars Bo Bojesen - Tilblivelsen af myndighed. 5 Essays om etik og pædagogik

08-11-2014: ... Men fem essays om etik og pædagogik viser, hvordan hovedet måske kan sættes på igen. Læs artikel

Anmeldelse af Suzanne Brøgger - Apologi