Anmeldelse af Peter Øvig Knudsen - Nakkeskuddet.. | bog.guide.dk

Den subjektive sandhed

Dokumentarisme: Det ellers læseværdige kig ind i Peter Øvig Knudsens værksted bliver lejlighedsvist navlepillende og selektivt.

Peter Øvig Knudsen
NAKKESKUDDET – OG ANDRE HISTORIER OM AT BESKRIVE VIRKELIGHEDEN

224 sider, 249,95 kroner

I sine bedste øjeblikke skriver Peter Øvig Knudsen bedre om den nyere danmarkshistorie, end de fleste historikere gør. Hans levende sprog er renset for det akademiske kancellisprogs unoder, og hans udtømmende brug af mundtlige kilder gør ham til en ener inden for dansk dokumentarisme.

Derfor er det også tillokkende at blive inviteret indenfor i hans værksted og høre om tilblivelsen af de bøger om besættelsestiden, Blekingegadebanden og ungdomsoprøret, der etablerede ham som en af Danmarks førende samtidshistorikere.

Det blev Øvig først efter en hæderkronet journalistisk karriere på blandt andet det hedengangne tidsskrift Press og senere Weekendavisen. Han kørte imidlertid sur i de mange portrætinterview, og han fortæller underholdende, hvordan han overbeviste sig selv om, at det var en revolutionerende nyskabelse, da han indførte tegnet semikolon i sine interviewtekster.

Påfaldende tavs

De etiske spørgsmål i Øvigs fremstillinger af stikkerlikvideringer og den notoriske torturbøddel Birkedal er absolut interessante. Han lægger åbent sin metode, sin tvivl og sine moralske dilemmaer frem. Særlig problemerne med at konstruere et sammenhængende narrativ af forskellige og oftest indbyrdes uenige kilders erindringsfragmenter viser, hvordan historieskrivning i høj grad er subjektiv fortolkning snarere end eksakt videnskab, hvad enten udgangspunktet er journalistisk eller akademisk.

Mere underligt bliver det, når Øvig fortæller, at en af kilderne til hans bøger om Thylejren, ”Hippie” 1 og 2, blev udsat for en »særlig form for trusler«, som han imidlertid ikke kan skrive mere om af frygt for nye trusler af samme type. Hvilken kilde der er tale om, hvad vedkommende krævede udeladt, og hvorvidt det lykkedes, får læseren ikke at vide. Dette og andre afsnit får et præg af terapeutisk bekendelseslitteratur, hvilket sikkert skyldes, at bogen ifølge forfatteren oprindeligt udsprang af en depression og deraf følgende tvivl på egne metoder.

Påfaldende fraværende er også spørgsmålet om, hvilket medlem af Blekingegadebanden der trykkede på aftrækkeren en tidlig morgen på Købmagergade den 11. november 1986 og dræbte en 22-årig politibetjent. Øvig omtaler kun spørgsmålet i en bisætning, hvor han konstaterer, at han ofte bliver spurgt om netop drabsmandens identitet, men undskylder sig med, at der er ting, som han ganske enkelt ikke ved. Det virker imidlertid som koketteri eller en nem udvej.

Øvig har selv offentligt udtalt, at kriminalpolitiet, omend de intet kunne bevise, var overbevist om, at det var den nu afdøde Niels Jørgensen, som stod bag det dræbende skud. Øvig ved bedre end nogen anden, at der er tale om et af den nyere danmarkshistories mest omtalte drab, og han er efter alt at dømme i en bedre position end nogen anden til at vurdere, om politiets mistanke i den henseende er berettiget.

En sær udeladelse i et værk, hvor Øvig går helt til grænsen i forhold til aftaler indgået med kilder og etiske overvejelser. I flere andre tilfælde toner han rent flag med hensyn til egne vurderinger af emner, han tidligere har afstået fra at fælde dom over på tryk.

En skam

Tilbage står også, at det er en overordentlig skam, at den bog om Christianias Pusher Street, som Øvig kun kom til de indledende stadier af, aldrig bliver til noget. Der er næppe nogen, der som han ville kunne fortælle historien om også denne del af arven fra ungdomsoprøret, der ikke tidligere er skrevet. Men i lyset af de – i dette tilfælde velbeskrevne – trusler, som politiet forudså, er det lige så forståeligt som forstemmende, at Øvig valgte ikke at gennemføre projektet.

Anmeldelse: Peter Øvig Knudsen: Hippie 1. tre år og 74 dage der forandrede Danmark

27-10-2011: En detaljeret beretning om ”Du skal ud, hvor du ikke kan bunde”- tiden. Læs artikel

Nyhed: Succesforfatter skriver om hippier

04-03-2011: Peter Øvig Knudsen er efter fire års arbejde klar med et tobindsværk om hippiebevægelsen. Læs artikel

Anmeldelse: Peter Øvig Knudsen: Blekingegadebanden 2 - den hårde kerne

31-10-2007: Andet bind af Peter Øvig Knudsens blændende fortalte storværk om Blekingegadebanden handler navnlig om politiarbejdet i forbindelse med bandens 1980'er-forbrydelser - og om, at den muligvis kunne have været stoppet, længe før den blev. Læs artikel

Anmeldelse af Mette Holm - Dagbog fra Beijing – 25 år senere. Hvor gik kineserne hen

09-07-2014: Den opdaterede nyudgave af Mette Holms dagbog fra Beijing er uundværlig læsning for enhver, der ønsker at blive klogere på Riget i Midten. Læs artikel

Anmeldelse af Tor Tolstrup - En guide til rejser i det gådefulde Japan