Anmeldelse:
Anmeldelse: 4 out of 6
Find mere om:
Anmeldelse af John Rydahl - Så ka’.. | bog.guide.dk

Træd varsomt i skolen

Undervisning handler ikke længere om identitetsdannelse og forankring, men om målbare færdigheder og kompetencetænkning. En læsværdig debatbog om etik og undervisning.

Debatbog
John Rydahl
SÅ KA’ I LÆRE DET. Det etiske grundlag for skole og undervisning.

94 sider, 150 kr.

Religionspædagogisk Forlag


B97478439Z.1_20131222181037_000+GDN9EJIR.1-0.jpg

Jeg blev nødt til at google John Rydahl, der stik imod tidsånden hverken er introduceret i pressebrev eller bogflap. Forfatteren til ”Så ka’ I lære det” viser sig at være cand.pæd., formand for religionslærerforeningen og aktiv i den aktuelle dannelsesdebat, senest med sin lille bog om det etiske grundlag for skole og undervisning.

Hans indfaldsvinkel bliver gjort tydelig med to formuleringer præsenteret i indledningen. Den ene (let forkortet her) er af teolog K.E. Løgstrup: »Den enkelte har aldrig med et andet menneske at gøre, uden at han holder noget af dets liv i sin hånd.« (fra ”Den etiske fordring”, 1956). Det andet motto stammer fra indgangsdøren til Christen Kolds første private friskole på Fyn: »Træd varsomt, thi her bliver mennesker til.« Sagt lidt anderledes: I mødet mellem lærer og elev, elev og andre elever, lærer og forældre og ikke mindst skoleinstitution i forhold til politikere og samfund træder en række etiske problemstillinger frem, fordi der i alle relationerne forvaltes magt. Nogen vil ”noget” med nogle andre, så med hvilket formål er det, vores børn bliver sendt i skole, og hvordan skal fremtidens voksne dannes?

Væk fra dannelsen

I sine svar går Rydahl historisk til værk og konstaterer, hvordan (ud)dannelse er på vej væk fra den idé, at den enkelte i samspil med omverdenen undersøger, hvad det vil sige at være menneske. I stedet indsættes en kompetencetænkning, der har ført til en markedsgørelse af skolen, for de kompetencer, som arbejdsmarkedet eftersøger i morgen, skal eleverne gerne tilegne sig i dag. En bevægelse fra gradvis identitetsdannelse og livsduelig forankring til uafbrudt forandring og omstilling a la vejrhaner.

Rydahl kritiserer nedtoningen af dannelse og åndsfrihed til fordel for test, der kan veje og måle, om den enkelte elev har nået specifikke færdigheder. Især dansk og historie har undergået en udvikling fra kulturbærende fag til redskabsfag.

Denne anmelder er fuldstændig enig. Dog kunne jeg have ønsket mig dels en mere sprælsk sproglig indpakning til at smøre de mange tørre abstraktioner, dels at forfatteren havde vovet lidt mere i sine konklusioner.

Anmeldelse af Michael Lewis - Flash Boys. A Wall Street Revolt

23-08-2014: Turbofinans: Aktier handles på fraktioner af et øjeblik, og selv trænede aktiehandlere forstår faktisk ikke, hvad der foregår. Ny bog beskriver hvordan. Læs artikel

Anmeldelse af Ulla Abildtrup - De udsatte. Hvordan skal velfærden fordeles

18-11-2013: Ingen tvivl om, at Zornig, Post og Kiær er særdeles vidende på socialområdet. Man strejfes dog af den tanke, at nogle flere mænd på området ville gavne almenvellet. Læs artikel

Anmeldelse af Hate Speech – Fra hadetale til hadesyn

22-08-2013: Debatbog: Ny antologi vil frygtelig gerne overbevise om “hate speech”-loves fortræffeligheder, men fremstår som en provinsiel og forudsigelig afliring af udokumenterede påstande. Læs artikel

Anmeldelse af Jens-Martin Eriksen og Frederik Stjernfelt - De anstændige

07-06-2013: Anmeldelse: Sammen med Bech & Necefs “Er danskerne racister?” er “De anstændige” et vigtigt bidrag til kritikken af det hykleri i indvandringsdebatten, som forsvaret for “den gode tone” har medført. Læs artikel

Anmeldelse: Maria Cuculiza: Når systemet fejler

07-07-2012: Hver dag skades eller dør kræftpatienter på grund af »utilsigtede hændelser« i systemet. En ny bog stiller skarpt på kræftbehandlingen i det danske sundhedsvæsen. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...