Anmeldelse af Cathrine Errboe - Malene

Anmeldelse: Ny biografi om skuespilleren Malene Schwartz er en noget ujævn, men ganske underholdende affære.

BIOGRAFI
CATHRINE ERRBOE
MALENE

288 sider, 300 kr.

Endnu en bog om Malene Schwartz! Ja, det er ikke, fordi det gør noget. Ud over at se hende på scenen er vi da mange, der gerne vil læse om hendes liv og karriere.

Men alligevel. Vi fik jo hendes livshistorie serveret så aldeles glimrende for 10 år siden i bogen ”Livet er ikke for begyndere”. Og selvfølgelig er der nyt at erfare, ud over de sidste 10 års oplevelser, naturligvis, men måske ikke i en grad, så det kan berettige en helt ny bog. Som tilmed føles en anelse mere sludrevorn end forgængeren. Ironisk er det jo i grunden, at rollen som den pylrede og svage Maude er gået hen og blevet Malene Schwartz’ signaturrolle. Især fordi mennesket bag rollen synes at være alt andet end svagelig og pylret. Dog ikke i barndommen, hvor en kronisk forkølet Malene får tilnavnet Snotmalene.

Fra barn til stjerne

I journalisten Cathrine Errboes bog får vi indtryk fra en barndom under krigen – Malene Schwartz er født i 1936 – og tiden som teenager i begyndelsen af 1950’erne, gymnasietiden og en dedikeret drøm om at blive skuespiller. Hun kommer på Privatteatrenes Elevskole og får senere et »poetisk gennembrud« i den amerikanske komedie ”Vor By” i 1957 på Allé Scenen. Derefter følger teater- og filmroller i en lind strøm – og hendes første decideret dårlige anmeldelse af ”Ung vrede”. Her »slog hendes passive backfisch-talent og spinkle teknik ikke til«, som anmelderen skrev.

Men senere på Det Ny Teater får hun gode roller og gode anmeldelser – og en kæreste ved navn Christian Lillelund i 1966. Da er hun allerede blevet så berømt, at Se og Hør bringer en helsidesartikel om brylluppet. Siden følger oceaner af artikler i de kulørte blade – et sjovt opslag i bogen – godt hjulpet på vej af de mange og meget tynde folkekomedier, hun indspiller i de år. Sideløbende bliver hun ansat på Det Kgl. Teater, men det er ikke lykkelige år, så hun forlader nationalscenen igen efter 10 år og rykker til Det Ny Scala med masser af succes.

Væk fra hovedpersonen

Desværre interesserer bogen sig ikke så meget for den side af karrieren. Måske fordi Malene Schwartz selv finder den senere del mere interessant – tiden som succesfuld teaterchef på Bristol, Aveny, Aalborg Teater og Folketeatret – sammen med ægteskabet med Paul Hammerich. Og så får vi en del at vide om tiden efter hans død, ensomheden og problemerne med at finde et nyt ståsted i livet.

Mange oplevelser går naturligt igen i de to bøger, men her får vi også en række udtalelser fra kolleger og venner. Det er fint nok, men kan unægtelig også føre temmelig langt væk fra bogens hovedperson. Så som samlet biografi virker ”Malene” som en noget ujævn affære, der tilmed mangler enhver skuespillerbiografis naturlige slutning – en liste over hovedpersonens roller på teatret, film og tv.

Anmeldelse af Karsten Jørgensen - George Harrison - den spirituelle beatle

05-08-2014: Karsten Jørgensen har skrevet den første dansksprogede biografi om George Harrison. Historien er fantastisk, men bogen er for lang. Læs artikel

Anmeldelse af Jean Echenoz - Løb

23-06-2014: Der var engang, da Emil Zátopeks navn var på alles læber, men i dag kender de færreste den legendariske langdistanceløber. Det råder Jean Echekoz bod på i et fortræffeligt lille eftermæle. Læs artikel

Anmeldelse af Jakob Levinsen - Den liflige musik - Richard Strauss som komponist og undersåt

17-06-2014: Jakob Levinsens veloplagte biografi om Richard Strauss er informativ og underholdende, men når aldrig helt ind under huden på jubilaren. Læs artikel

Anmeldelse af Anne Gillain - Francois Truffaut. The Lost Secret

26-02-2014: Monografi: Inspirerende og fremragende tematisk anlagt analyse af samtlige Francois Truffauts film. Bogen skæmmes af mekaniske psykoanalytiske teorier, men dem bærer man over med dens kvalitet taget i betragtning. Læs artikel

Anmeldelse af Sylvie Simmons - I'm Your Man. En biografi om Leonard Cohen

19-08-2013: Kildetung biografi om Leonard Cohen kunne med fordel have været skrevet mindre kronologisk. Læs artikel