Anmeldelse af Laura Hillenbrand - Ukuelig | bog.guide.dk

Anmeldelse af Laura Hillenbrand - Ukuelig

Mesterværk: En flabet knægt bryder sin sociale arv, bliver OL-løber, styrter ned med et bombefly, kommer i nævekamp med hajer, bliver torteret af en supersadist i japansk uniform og ender alligevel med at sejre over sine indre dæmoner. ”Ukuelig” er en usædvanlig bog om en usædvanlig mand.

BIOGRAFI/HISTORIE
LAURA HILLENBRAND
UKUELIG

(”Unbroken”, 2010)

Oversat af Ingeborg N. Christensen

639 sider, 299 kr.

Hr. Ferdinand

»Tabellen lyver aldrig,« lyder et af sportsverdenens mantraer. Med det in mente kan Laura Hillenbrands bog med originaltitlen ”Unbroken” for at blive i sportsterminologien kun entre den litterære arena med tårnhøje forventninger og championstatus, i betragtning af at den har ligget 180 uger på New York Times’ bestsellerliste (deraf 18 gange på førstepladsen), er blevet kåret af Time Magazine som årets bedste biografi og har vundet Los Angels Times’ Book of the Year for Nonfiction.

Lad derfor dommen blive afsagt straks: Tabellen er i den grad retvisende. Laura Hillenbrand har skrevet en forrygende bog. I formen en biografi, men samtidig en hybrid, hvor en række genrer smelter sammen til en imponerende velskrevet og velkomponeret tour de force om et enkelt menneskes møde med livets ekstremer i fredstid og krig; om overlevelsesvilje på stædig trods af de fysiske omstændigheder og om konsekvenserne i efterkrigslivet. Det er en grænseoverskridende historie om historien.

”Unbroken” er blot Laura Hillenbrands anden bog, men hun fremstår allerede som en af de fornemste repræsentanter for den særlige amerikanske fortælletradition, hvor journalistik og forfatterskab mødes i en litterær kædereaktion.

Stjal nazisternes fane

Nøglebegivenheden i skæbneforællingen, hvoraf alt perspektiveres i før og efter, er en majdag i 1943. Den dag styrtede en amerikansk B-24 Liberator-bombemaskine på en eftersøgningsmission ned i Stillehavet. To mand havde reddet sig op på en gummiflåde, da endnu et ansigt brød havets overflade. Det tilhørte flyets bombeskytte, en ung løjtnant, som fik fat i en redningskrans og kæmpede sig op i flåden. Sådan begyndte en af Anden Verdenskrigs mest utrolige odysseer.

Løjtnanten var Louis Zamperini. Han var et uregerligt, adfærdsvanskeligt barn i Californien disponeret for en bandekriminel tilværelse, som han kun styrede fri af, fordi hans storebror opdagede, at han havde stort løbepotentiale. Det åbnede for social inklusion og stipendier med OL-detagelse i Berlin 1936 som højdepunktet. Her demonstrerede han sin gavflabede frimodighed ved at trænge op til æreslogen, give propagandaminister Goebbels sit kamera og bede ham om at fotografere nazikoryfæerne. Det gjorde han, og den unge amerikaner opnåede, at Hitler henvendte sig til ham. Senere samme aften var han ved at blive skudt foran Rigskancelliet, da han ville stjæle et hagekorsflag. Under den efterfølgende afhøring charmerede han SS-officeren og fik fanen foræret.

I sadistens hænder

Zamperini og hans to rejsefæller på gummiflåden havde hverken mad eller vand om bord, men alligevel kom de til at sætte verdensrekord for overlevelse på en redningsflåde. Undervejs blev de beskudt af japanske fly og var i bogstaveligste forstand i nævekamp med hajer.

Umiddelbart før de på den 41. dag landede på en japansk besat atol, døde den ene af de tre flyvere. Herefter begyndte et fangelejrenes helvede, hvor Zamperini fik en personlig modstander i en selv efter japanske forhold bestialsk fangevogter med det poetiske øgenavn ”Fuglen”. De to mænds tvekamp blev en grotesk affære, hvor den ene ville knække sin modstander med psykopatisk vold og offeret gøre modstand ved at besvare brutalitet med værdighed og indre oprør, lidelse med håb og humor. Zamperini var en af de mest udsatte fanger overhovedet, og hans overlevelse skal ses i lyset af krigens nådesløse statistikker. I de nazistiske krigsfangelejre i Europa døde 1 pct. af de amerikanske krigsfanger – i de japanske var tallet 37 pct.

Fuglens sadisme bliver sat i relief af, at han – skønt kun sergent af rang – blev sat på den samme krigsforbryderliste som den senere henrettede japanske regeringschef general Tojo.

Pur læsefryd

Zamperini vendte hjem som krigshelt, men måtte snart martret erkende, at fangelejrenes dæmoner dukkede frem i ham hver nat. Han var ved at gå til i druk og misbrug og opdagede en nat, at han var ved at kvæle sin gravide hustru. Hun tvang ham i desperation med til Billy Grahams vækkelsesmøder, og det skaffede ham indre fred og et nyt liv, som varede, til kort før denne bog udkom på dansk. Louis Zamperini blev 97 år.

Laura Hillenbrand har brugt syv år på dette monumentale mesterværk, der i virkeligheden er fem bøger i én. Hun skriver et smukt, klinisk og insisterende sprog, næsten som en reportage fra ringside. Ingeborg N. Christensen formår at transformere til et tilsvarende smukt og levende dansk, og i tider, hvor forlagene er under kritik for dårlige oversættelser, er det værd at kippe med flaget for, at forlaget med støtte fra Statens Kunstfond har sørget for denne kunstnerisk kompetente oversættelse.

Hillenbrands fortælleevne er i en sjælden oplevet klasse og giver den pureste læsefryd. Det kan kun undre, at der skulle gå fire år, før den landende på det danske bogmarked.

Mange læsere vil måske forlods refleksmæssigt blive lange i blikket og tænke: »Åh nej, endnu en bog om en overlever i en grusomkrigsfangelejr. Det er ligesom set før ...« Men det er en forkert litterær refleks. For dette er ikke set før. Den utrolige historie rummer elementer fra ”Forest Gump” til ”Broen over floden Kwai”, og de filmiske referencer er naturlige, for Laura Hillenbrand skriver også i et filmisk sprog.

Derfor er det ikke tilfældigt, at de berømte Coen-brødre har skrevet et filmmanuskript over bogen. Der er premiere efter jul.

Anmeldelse: Jens Kaiser og Søren Tage Rasmussen: Den aarhusianske massemorder

02-12-2011: Kaj Bothildsen Nielsen var som en drivende og utrættelig kraft i Peter-gruppen og medansvarlig for drabene på 55 landsmænd under Anden Verdenskrig. Bogen om aarhusianeren er ganske fermt skrevet og med sans for stoffets elementære dramatik. Læs artikel

Anmeldelse: Thomas Harder: Anders Lassens krig

10-11-2010: Anders Lassen fik et kort, men dramatisk liv som soldat under Anden Verdenskrig. Han hadede tyskerne af hele sit hjerte. Læs artikel

Anmeldelse af Sven Ove Gade - Faldskærmschefen. Flemming B. Muus – helt og skurk

13-09-2014: Historie: Lystløgner, krigshelt, slubbert, hædersmand eller bedrager? Flemming B. Muus er modstandskampens allermest omstridte skikkelse. Sven Ove Gades biografi føjer nyt til billedet af patrioten, der blev landsforvist. Læs artikel

Anmeldelse af Fredrik Sjöberg - Kunsten at flygte

29-01-2014: Fredrik Sjöberg trækker en svensk maler op fra glemmebogen og finder en lille flis af sin egen slægtshistorie, men historien lykkes ikke rigtig. Læs artikel

Anmeldelse af Boris Cyrulnik - Den farlige dreng