Anmeldelse af Karsten Jørgensen - George.. | bog.guide.dk

Biografi
Karsten Jørgensen
George Harrison - den spirituelle beatle

478 sider, 275 kr.

Haase

George Harrison var altid det tredje hjul i ”The fab four”, men ingen andre tredjehjul har sat så markante spor i musikhistorien.

Harrison skrev en række deciderede evergreens til de senere Beatles-plader, blandt andet ”While My Guitar Gently Weeps”, ”Here Comes the Sun” og den fænomenalt smukke ”Something”. Den spirituelle side af bandet, som blev en væsentlig del af Beatles-mytologien, blev også bannerført af George Harrison. Han studerede sitar hos Ravi Shankar og introducerede både sine bandkammerater og et større vestligt publikum for indisk kultur og musik, smukt eksemplificeret i ”Within You Without You” fra ”Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band”.

Efter The Beatles’ opløsning var Harrison – til de flestes overraskelse – den første til at etablere sig som succesfuld solokunstner. Det fremragende tripel-album ”All Things Must Pass”, som samlede en lang række af de numre, der var blevet udeladt i det Lennon/McCartney-dominerede The Beatles, indtog både hitlister og anmelderhjerter i 1971. I slutningen af 80’erne oplevede han igen stor succes, blandt andet med supergruppen over dem alle, The Traveling Wilburys.

Ved siden af solokarrieren viste Harrison sig desuden som en entreprenant herre. Han arrangerede i 1971 en storstilet støttekoncert for Bangladesh, som både regnes for den første reelle støttekoncert og samtidig var med til at sætte det nye land på det mentale landkort blandt den brede befolkning. Han etablerede desuden sit eget velrenommerede filmselskab, hvor han stort set alene finansierede Monty Pythons ”Life Of Brian” (i den kuriøse ende var det ikke første gang, at rockstjerner finansierede Monty Python-film: ”The Holy Grail” var primært finansieret af medlemmer fra Pink Floyd og Led Zeppelin).

Harrison som Gandalf

Der er med andre ord intet odiøst i, at Harrison nu får sin første dansksprogede biografi. Specielt ikke, når afsenderen hedder Karsten Jørgensen. Jørgensen har i forvejen udgivet en stribe bøger om The Beatles, heriblandt biografier om John Lennon og Paul McCartney.

Den enorme viden, som næsten 30 års spredt forfatterskab om gruppen har bibragt, fornægter sig ikke. Fra de små spillesteder i Hamborg til ægteskaberne, fandyrkelsen, fascinationen af indisk religion og endelig kampen mod kræft fortæller Karsten Jørgensen Harrisons historie med en stor autoritet og troværdighed. Dermed er bogen fascinerende rig på den slags anekdotiske trivia-detaljer, som man kan underholde de fleste musikinteresserede selskaber med: For eksempel at The Rolling Stones blev signet efter et tip fra George Harrison, at George Harrison blev introduceret til indisk religion i Elvis’ baghave, samt at The Beatles kort barslede med en filmatisering af ”Ringenes Herre”, hvor George var udset til rollen som Gandalf!

For meget fyld

Man imponeres over Jørgensens nærmest uhyrligt store viden og fortællelyst, som dog også bliver biografiens store akilleshæl. Forfatteren mister for ofte overblikket over, hvad der er relevant for selv den største Beatlesfanatiker. Mellemregningerne er alt for mange, hvor ligegyldige biografiske detaljer om historiens bipersoner eller præcise gennemgange af Harrisons boligsituation og økonomiske problemer betyder, at den ellers fascinerende historie ofte føles stillestående. En række fejldispositioner skæmmer resultatet yderligere, for eksempel virker det sært karikeret at læse hele The Beatles’ historie fra Harrisons synsvinkel, og man undrer sig som læser over, hvad man skal med Jørgensens egen subjektive gennemgang af solopladernes sange, som på én gang virker overflødig og lemfældig.

Det er altid underligt at ønske sig en anden bog, end den man har fået. Ikke mindst når den faktisk er både velskrevet og overvejende underholdende. Men 450 sider er ganske enkelt for meget i dette tilfælde.

Hvor var den George Martin-lignende producer, som med kritisk hånd kunne have skåret det overflødige fra?

Anmeldelse af Cathrine Errboe - Malene

14-10-2014: Anmeldelse: Ny biografi om skuespilleren Malene Schwartz er en noget ujævn, men ganske underholdende affære. Læs artikel

Anmeldelse af Jean Echenoz - Løb

23-06-2014: Der var engang, da Emil Zátopeks navn var på alles læber, men i dag kender de færreste den legendariske langdistanceløber. Det råder Jean Echekoz bod på i et fortræffeligt lille eftermæle. Læs artikel

Anmeldelse af Jakob Levinsen - Den liflige musik - Richard Strauss som komponist og undersåt

17-06-2014: Jakob Levinsens veloplagte biografi om Richard Strauss er informativ og underholdende, men når aldrig helt ind under huden på jubilaren. Læs artikel

Anmeldelse af Anne Gillain - Francois Truffaut. The Lost Secret

26-02-2014: Monografi: Inspirerende og fremragende tematisk anlagt analyse af samtlige Francois Truffauts film. Bogen skæmmes af mekaniske psykoanalytiske teorier, men dem bærer man over med dens kvalitet taget i betragtning. Læs artikel

Anmeldelse af Sylvie Simmons - I'm Your Man. En biografi om Leonard Cohen

19-08-2013: Kildetung biografi om Leonard Cohen kunne med fordel have været skrevet mindre kronologisk. Læs artikel