Vagn Plenge

(udvalg og redaktion):

ANSIGTER:

SYDØSTASIEN FORTÆLLER

376 sider, 298 kr.

Forlaget Hjulet

”Ansigter” er 32 fortællinger fra 10 forskellige lande i Sydøstasien. Der er tekster fra lande, der er stort set ikke-eksisterende i den kanoniserede verdenslitteratur - lande som Brunei Darussalam, Burma, Cambodia, Laos, Malaysia og Filippinerne - og som derfor pirrer nysgerrigheden. Alene teksternes sjældne ophav gør således ”Ansigter” til en antropologisk set interessant samling - men er den også interessant for alle os, hvis øjne aldrig har rejst længere østpå end Salman Rushdies Indien?

Ja, bestemt. Selv om nogle af historierne er mere uforglemmelige end andre. Teksterne er forskellige i både emnevalg, stil, længde og sprog, og når man læser sig gennem 32 historier, forsvinder nogle hurtigt fra nethinden, mens andre bliver stående. Således gjorde det feministiske folkesagn om den kloge prinsesse Amaradevi fra Cambodia stort indtryk, lige som fortællingen om den homoseksuelle Maung Than Way, der diskrimineres på barsk vis i Centralfængslet i Rangoon, Burma, var svær at ryste af sig. Nogle af fortællingerne træder med andre ord frem på grund af deres elementært gode historie, mens andre udmærker sig ved et smukt, næsten eventyrligt sprog, der matcher visse af teksternes karakter af små, moralske fabler.

En af de mest velskrevne fortællinger er en familiefortælling fra Malaysia om livet i skyggen af krigen, mens nogle af de filippinske historier er præget af ualmindelig lange sætningskonstruktioner, der udgør lidt af en udfordring.

Er det mon et sprogligt karaktertræk?, spørger læseren, og netop her ligger en af svaghederne ved en antologi som ”Ansigter”. For man savner en introduktion til de forskellige landes litterære historie. Når der er så stor afstand mellem forfatterens og læserens horisonter, er der brug for mere end blot den biografiske information om forfatterne, man kan finde bagerst i bogen.

En øjenåbner
På den anden side fungerer ”Ansigter” fint som netop en øjenåbner til den sydøstasiatiske litteratur. I disse vintertider er læsningen en kærkommen rejse til de varme lande, når man lader sig synke ned i de smukke og barske fortællinger, der for manges vedkommende er centreret omkring en krigserfaring, der desværre har været alt for nærværende i mange sydøstasiatiske lande. Nogle af teksterne virker meget fremmede i sprog og tanke, men langt de fleste minder os om, at nok lever vi under forskellige himmelstrøg, men menneskers tanker og følelser er ens verden over.

Det er til Forlaget Hjulets store ære at bringe denne blinde plet på det litterære landkort frem i lyset, og så ser man gerne bort fra skønhedsfejlene og det vekslende kvalitetsniveau.

kultur@jp.dk

Anmeldelse: Michael Hviid Jacobsen (red.): Skyggelandet